Tom Waes spreekt forse taal omwille van nieuwe VRT-campagne

Tom Waes
Afbeelding bron: Photonews

VRT heeft een nieuwe verkeerscampagne gelanceerd die bestuurders wil wijzen op hun verantwoordelijkheid achter het stuur. De slogan luidt duidelijk: “Er zijn geen excuses, rij zonder invloed.” Een opvallende keuze is dat Tom Waes één van de gezichten is. Hij veroorzaakte eind vorig jaar zelf een ongeval toen hij dronken reed. De presentator blikt nu terug en benadrukt waarom er géén enkel geldig excuus bestaat. De campagne richt zich vooral op het hardnekkige idee dat “het nog wel zal gaan”.

‘Ik geraak er nog wel’

In de campagnevideo haalt Tom Waes aan welke gedachte hem leidde toen hij zelf onder invloed in de auto stapte.  “Ik denk dat mijn excuus was: ik geraak er nog wel", reageert de tv-maker bij VRTNWS.  In december botste hij met hoge snelheid op een botsabsorbeerder aan de Kennedytunnel in Antwerpen. Hij had 2,44 promille alcohol in zijn bloed, terwijl de limiet 0,5 promille is.

Daarna volgde een veroordeling. Waes kreeg een rijverbod van drie maanden – deels met uitstel – een alcoholslot van één jaar, een boete én hij moest zijn rijexamens opnieuw afleggen.

Geen enkel excuus is aanvaardbaar

Onderzoek toont aan dat veel Belgen rijden onder invloed zien gebeuren, maar niet altijd ingrijpen wanneer vrienden of familie achter het stuur stappen. De klassieke argumenten zijn intussen bekend:

“Ik woon vlakbij” of “Maak je geen zorgen, ik kan echt nog rijden.”

Volgens de campagne moet dat anders. Zodra alcohol of drugs een rol spelen, verdwijnt de controle achter het stuur.

Tom Waes verwijst in de campagne naar een ontmoeting die diepe indruk maakte. Hij sprak met de vader van Emilie Leus, een studente die in 2009 om het leven kwam door een dronken bestuurder. “Ik besefte dat er geen excuses zijn tegenover de ouders van slachtoffers,” vertelt hij. “Wat moet je tegen hen zeggen? Geen enkel excuus klopt of is gerechtvaardigd, en dat is de essentie van de campagne.”

Rijden onder invloed blijft groot probleem

VRT benadrukt dat de campagne nodig blijft. Iedereen weet dat het verboden is, maar toch stappen bestuurders nog altijd onder invloed in de auto. Vaak loopt het goed, tot het fout gaat. Met deze actie hoopt men het blijvende excuusgedrag weg te werken en mensen aan te moedigen elkaar aan te spreken.

Conclusie

De campagne wil niet veroordelen, maar bewustmaken. Met Tom Waes als gezicht wil VRT aantonen dat verantwoordelijkheid opnemen ook begint bij wie zelf fouten maakte. De boodschap blijft eenvoudig: er is geen enkel excuus om achter het stuur te kruipen onder invloed.

Tags Tom Waes