Opvallende prijsstijgingen in supermarkten: "Maar zo spaar je tot 66% uit"

door: STS
supermarkt dure prijzen
Afbeelding bron: Shutterstock.com

Consumentenorganisatie Test Aankoop ziet "opvallende prijsstijgingen" bij verschillende producten. Dit komt door de stijgende inflatie.

Test Aankoop nam de prijzen bij verschillende supermarkten onder de loep: Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Cora en Delhaize. "We zien een gemiddelde prijsstijging van nog maar eens 0,9%", klinkt het.

Sommige producten springen in het oog. Zo werden groenten 10% duurder. Pasta van eersteprijsmerken werd gemiddeld 16% duurder. Voor de pasta van huismerken betaal je 10% meer.

Ook frituurolie werd flink duurder, met een stijging van 17% bij het nationale merk, 19,5% bij de eersteprijsmerken en 12% bij de huismerken.

Toch zijn er ook prijsdalingen. Voor kalfsvlees en varkensvlees betalen we minder. Ook frisdranken, vis, diepvriesproducten behoren tot de dalers.

Aldi en Lidl

En je kan door slimme keuzes te maken zelf ook geld besparen. "Uit onze studies blijkt dat huismerken en witte producten respectievelijk gemiddeld 45% en 66% goedkoper zijn dan (inter)nationale merkproducten", zegt Test Aankoop.

"En de producten van Aldi en Lidl zijn gemiddeld 64% goedkoper dan (inter)nationale merkproducten."