Restaurants kampen met groot probleem en dat is de schuld van -sommige- klanten

Restaurants krijgen steeds vaker af te rekenen met een zeer vervelend probleem, met name no-shows. Meer dan driekwart van de restaurants wordt hier maandelijks mee geconfronteerd.
Liefst 77% van de horecaondernemers heeft minstens één keer per maand gasten die reserveren maar niet komen opdagen zonder te verwittigen. Bij 17% van de restaurants gebeurt dit zelfs meerdere keren per week, zo blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed en reserveringssoftware Zenchef bij 250 horecaondernemers in België.
Dit heeft verstrekkende gevolgen voor de restaurants. Zo noemt ruim 30% inkomstenverlies de grootste schadepost. Daarnaast zet men mogelijk te veel personeel in, is er mogelijk voedselverspilling en worden tafels vrijgehouden die door spontane bezoekers niet kunnen worden opgevuld.
Bijna de helft van de horecaondernemers treft geen maatregelen om no-shows tegen te gaan. Toch versturen heel wat ondernemers herinneringsmails en vraagt 12% om de reservering te bevestigen.
Voorschot betalen bij reservering
Tien procent geeft aan dat ze een voorschot aan de klanten vragen bij reservering. Daarnaast is er nog een groep horecaondernemers die een online wachtlijst gebruiken om onverwachte annuleringen en no-shows op te vullen.