Medewerker supermarkt getuigt over de chaos: Agressieve klanten en veel onbegrip

door: WVDS
Afbeelding bron: Photonews
De coronacrisis zorgt voor onzekerheid bij de bevolking en dat laat zich zeer sterk voelen in de supermarkten. Al sinds vorige week wordt er flink gehamsterd en is het chaos in de supermarkten. Een medewerker van een supermarkt doet haar verhaal van enkele bewogen dagen bij Redactie24.

De medewerker, die anoniem wil blijven, neemt het woord ‘oorlogsslagveld’ in de mond om de situatie te omschrijven. Het is moeilijk om het onrespectvolle gedrag van sommige klanten te plaatsen.

“Vorige week donderdag in de loop van de namiddag is de gekte losgebarsten. De dagen daarna werd het stilaan een oorlogsslagveld, winkelrekken geraakten leeg, maar mensen waren redelijk en beleefd. Het was nog aangenaam om te werken. We begonnen al om 5 uur ’s ochtends om zoveel mogelijk voor opening de rekken te kunnen vullen.”

“We dachten dat het maandag wat rustiger zou zijn na de vele oproepen dat mensen zo veel mogelijk thuis moeten blijven, maar niets was minder waar. Om 8.30 uur stond de parking al bijna vol. Ganse gezinnen, kinderen, bejaarden, iedereen door elkaar liep in de winkel rond.”

“Klanten werden ook verbaal agressief, een collega werd verbaal aangevallen aan de kassa omdat ze een opmerking gaf aan klant omdat hij hoestte zonder zijn hand of zakdoek voor zijn mond. De man dreigde met klachtenbrief."

"Ik werd zelf ook verbaal aangevallen omdat ik een collega hielp die vroeg of het mogelijk was om met kaart te betalen. De klant weigerde dit. Ik heb hem dan opnieuw verzocht om met de kaart te betalen, die boodschap hing ook in de winkel uit want cash geld is een bron van bacteriën. Hij werd agressief en riep dat hij daar over beslist en dat ik daar niets over te zeggen had. Hij zei dat we zeer onbeleefd waren en wilde de manager spreken. Op de parking werd hij door andere klanten aangesproken over zijn gedrag en daarop werd hij nog bozer.”

“We moeten ook constant vragen om afstand te houden aan mensen die niet achter hun kar blijven staan. Een klant kwam iets vragen over een artikel en begon gewoon zijn neus te snuiten terwijl hij recht voor ons stond. Er zijn ook boze klanten die klagen dat er nog winkelrekken leeg zijn. ‘Werken jullie soms niet?’, vragen ze in ons gezicht."

Lege winkelrekken

“Als wij allemaal aan de kassa moeten staan is er natuurlijk minder volk om de rekken te vullen. Er is zeer veel onbegrip bij sommige klanten, maar gelukkig zijn er ook wel klanten die ons steunen en begrijpen. Zo waren er mensen die me de vraag stelden waarom wij niet beschermd worden.”

“Er gelden nu maatregelen waardoor klanten maar per beperkt aantal binnen gelaten worden. Op deze manier kunnen wij de rekken ook aanvullen als er minder klanten in de winkel zijn. Er zijn geen tekorten, maar de tijd ontbreekt om de rekken te vullen. Hopelijk keert de rust snel terug.”

Langs deze weg willen ook wij oproepen om respectvol om te gaan met de mensen die in deze moeilijke omstandigheden zorgen dat iedereen zijn noodzakelijke inkopen kan blijven doen.