Horrorfactuur van 77.000 euro, maak deze fout niet: "Is je eigen verantwoordelijkheid, besef dat heel goed"

door: STS
Verbazing - paniek - oplichting
Afbeelding bron: Pixabay (archieffoto)

Mensen moet zelf grondig en regelmatig de meterstand van hun waterverbruik in de gaten houden, om een eventueel lek tijdig te kunnen ontdekken. Die raad geeft de Vlaamse ombudsvrouw Myriam Parys.

Een vrouw uit Wervik kreeg onlangs een waterfactuur van bijna 10.000 euro. Er bleek een defect te zijn aan de veiligheidsklep, waardoor water wegstroomde.

Myriam Parys, de Vlaamse ombudsvrouw, staat er niet van te kijken. Het kan namelijk nog erger. "De recordhouder bij ons dit jaar was een man met een waterfactuur van 77.000 euro. Het kan dus ontzettend oplopen", zei ze op Radio2.

"Mijn advies is: neem ook zelf je verantwoordelijkheid. Hou het zelf ook in de gaten. Schrijf elke maand zelf je meterstand op. Op een moment dat je een vermoeden hebt dat je een lek hebt, kan je een test doen: sluit alles af, verbruik geen water, schrijf de meterstand op en controleer de dag nadien opnieuw. Zie je dat daar dingen gebeurd zijn, dat het verbruik toegenomen is, dan heb je hoogstwaarschijnlijk een verborgen lek."

Watermaatschappij contacteren

"Neem onmiddellijk contact op met je watermaatschappij. Die zal gratis bij jou komen kijken wat er aan de hand is. Zijn er werken nodig? Contacteer een loodgieter, breng dat goed in kaart. En dan kan je proberen om een minnelijke schikking, dus een tegemoetkoming, te kunnen bekomen van je waterbedrijf."

"Maar volg het dus zelf goed op. De man van 77.000 euro had maandenlang een vermoeden van een lek en heeft daar niets aan gedaan. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Jouw binneninstallatie is jouw verantwoordelijkheid, besef dat heel goed."

Volg Redactie24 nu ook via WhatsApp