Drastische verandering op autokeuring? "Schaf dit af, het is onaanvaardbaar!"

Cd&v pleit voor het belangrijke verandering bij de autokeuring. De partij wil dat bestuurders die hun voertuig te laat aanbieden daar niet meer voor bestraft worden met een toeslag.
In de afgelopen vijf jaar betaalden Vlaamse automobilisten in totaal meer dan 33 miljoen euro aan toeslagen voor een laattijdige keuring. Dit blijkt uit cijfers opgevraagd door Vlaams parlementslid Sofie Mertens (cd&v).
"In 2023 zakte het aantal laatkomers lichtjes, naar 21,49%, en in 2024 zaten we bijna terug op het aantal laatkomers van vóór corona (15,30%), namelijk 18,66% van de mensen kwam te laat."
"De keuringsstations van Groep Autoveiligheid scoren het beste, met 18,27% laattijdige keuringen, gevolgd door de stations van KM. Bij SBAT en AIBV worden veel meer auto's te laat gekeurd: maar liefst 1 op de 4 voertuigen kreeg een toeslag."
Opmerkelijke verschillen tussen de autokeuringsstations
"Ook zijn er opmerkelijke verschillen tussen de keuringsstations onderling. In Zemst was maar liefst 28,1% van de voertuigen te laat, gevolgd door Zellik (27,1%) en Wondelgem (26,4%)."
"De bereikbaarheid van de keuringsstations is hier de boosdoener. Uit onderzoek kunnen we duidelijk zien dat het aantal laatkomers hoger is in keuringsstations waar de openingsuren of de afspraakmogelijkheden beperkter zijn", aldus Mertens.
"Het is onaanvaardbaar dat mensen beboet worden terwijl ze tijdig een afspraak proberen te maken, maar geconfronteerd worden met lange wachttijden."
"Toeslag is moeilijk te verantwoorden"
Haar partij pleit er daarom voor om de toeslagen bij de keuringsstations af te schaffen. "De toeslagen zorgen voor heel wat wrevel. Bovendien hebben autokeuringsstations niet meer werk bij het laattijdig keuren van een voertuig, waardoor de toeslag moeilijk te verantwoorden is", vindt Mertens.