Ongewenste hulp? Belgische chauffeurs gefrustreerd door verplichte rijhulpsystemen

door: MaR
auto
Afbeelding bron: Pixabay

Moderne auto's zitten vol technologie om ons veiliger te laten rijden. Denk aan noodstopsystemen, rijstrookassistentie en intelligente snelheidsbegrenzers. Maar niet iedereen is volgens SudInfo blij met deze hulp. Veel Belgische bestuurders vinden sommige systemen eerder hinderlijk dan nuttig.

Een van de grootste frustraties bij Belgische bestuurders is de intelligente snelheidsbegrenzer. Dit systeem past de snelheid automatisch aan op basis van verkeersborden en kaartgegevens. Maar het maakt vaak fouten, vooral bij wegwerkzaamheden. Soms verlaagt het plots de snelheid, of juist niet, waardoor bestuurders in de problemen kunnen komen.

Ook de rijstrookassistent krijgt veel kritiek. Dit systeem grijpt in als je per ongeluk van rijstrook verandert. In sommige auto’s voelt het echter alsof je tegen het stuur moet vechten, omdat de auto te sterk corrigeert. Dat kan gevaarlijk zijn, vooral bij smalle wegen of tijdens het inhalen.

Het Belgische instituut voor verkeersveiligheid, VIAS, ontvangt veel klachten over deze systemen. Volgens hen worden sommige technologieën te snel verplicht gesteld zonder voldoende testen.

De Belgische overheid geeft de klachten door aan de Europese Unie, maar het is onzeker of er iets mee gedaan wordt. Europese regels worden meestal niet zomaar teruggedraaid, zelfs niet als ze voor veel ergernis zorgen.

Tags