Pas op voor boete: Deze gemeente is de trajectcontrolekampioen van Vlaanderen
De trajectcontroles in Vlaanderen brengen steeds meer geld in het laatje. In 2023 ging het om 124 miljoen euro, drie keer zoveel als in 2019. Eén gemeente steekt er bovenuit.
Het West-Vlaamse Lo-Reninge is de kampioen van de trajectcontroles, waar vijf installaties samen maar liefst 490 euro per inwoner per jaar opleveren. Er werd in totaal al een miljoen euro binnengehaald.
Alternatieven om bestuurders trager te laten rijden werken niet, zegt de bevoegde schepen. "Niemand wil een drempel voor zijn voordeur", vertelde Wout Cornette, de schepen van Mobiliteit van Lo-Reninge, aan VTM
"Dat is ook al uitgeprobeerd. Aan de randen van de dorpskernen kan je dat wel doen, omdat het niemand hindert. Maar in de dorpskern zelf is een drempel zeker niet aangewezen als middel om de snelheid te beperken."
Of met al dat geld van die boetes de verkeersinfrastructuur aangepakt zou kunnen worden, waardoor de trajectcontroles misschien niet meer nodig zouden zijn, werd Cornette gevraagd. "Dat doen we", klonk het, "we gaan onze fietspaden verder beveiligen en uitrollen, maar in de dorpskernen zelf zitten we op een gewestweg. En is het het Vlaamse Gewest dat ons toelating moet geven om verkeersbarrières of -belemmeringen toe te voegen."
"Dan zijn trajectcontroles niet meer nodig"
Op de vraag of Cornette eigenlijk niet zegt dat hij graag zou hebben dat de trajectcontroles blijven, klonk het antwoord: "De trajectcontroles zullen overbodig worden als iedereen zich aan de snelheidsnormen houdt. Dan zijn ze niet meer nodig. En dan mogen ze voor mijn part verdwijnen."