Zorgwekkende cijfers: Dit zijn de belangrijkste redenen waarom je auto niet door de keuring geraakt

Het aantal voertuigen dat voor herkeuring moet, is in vijf jaar tijd met maar liefst 43 procent gestegen. Dit blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Sofie Mertens (CD&V) opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA).
In 2020 moesten 481.705 voertuigen voor herkeuring, maar dit aantal is in 2024 gestegen naar 688.409. Dit betekent een aanzienlijke toename van 43 procent in slechts vijf jaar. In 2020 moest 15 procent van de voertuigen herkeurd worden, terwijl dit in 2023 al 20 procent was.
De voornaamste oorzaak van herkeuringen is een verkeerde afstelling van de dimlichten. Dit probleem zorgt ervoor dat veel voertuigen opnieuw moeten worden gekeurd, wat een aanzienlijke belasting vormt voor de autobezitters. Volgens de cijfers vertegenwoordigen verkeerd afgestelde dimlichten en de roetfiltertest samen 30 procent van alle herkeuringen.
Naast verkeerd afgestelde dimlichten staan er ook andere problemen hoog op de lijst. De diepte van het bandenprofiel, het ontbreken van het inschrijvingsbewijs en defecte of ontbrekende stoplichten behoren tot de top vijf redenen voor herkeuring.
Sofie Mertens benadrukt dat er gezocht moet worden naar oplossingen die zowel efficiënt als klantvriendelijk zijn. “De administratieve rompslomp waarvoor de autokeuring vandaag zorgt, kan simpelweg vermeden worden door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat de garagist een wagen na herstelling kan herkeuren", vertelt Mertens in Het Laatste Nieuws.