UCI wil wielrennen veiliger maken: strengere straffen en nieuwe veiligheidsmaatregelen

De UCI werkt samen met SafeR om wielrennen veiliger te maken. Ze hebben nieuwe ideeën en regels gepresenteerd om het aantal ongelukken in wielerwedstrijden te verminderen.
Een enquête onder 174 renners, de ‘Sprint Finish Survey’, bracht belangrijke informatie naar voren over gevaarlijke situaties bij de laatste meters van een koers. Renners gaven aan dat de jury strikter moet zijn in het straffen van gevaarlijk gedrag, zoals bij sprintaankomsten.
De meeste incidenten kwamen door fouten van renners zonder duidelijke reden. Andere oorzaken waren zenuwachtige momenten tijdens belangrijke stukken van de koers, zoals sprints en gevaarlijke wegomstandigheden, zoals natte of gladde wegen.
Vanaf januari 2025 wordt het systeem van gele kaarten officieel. Renners, maar ook teamleden en mediapersoneel, kunnen een gele kaart krijgen voor gevaarlijk gedrag. Als een renner twee gele kaarten ontvangt, kan hij geschorst worden. De straf kan oplopen tot 30 dagen bij meerdere overtredingen.
Om de veiligheid te verbeteren, moeten er vanaf 2025 vaste bevoorradingszones komen op het parcours. De UCI onderzoekt ook andere manieren om het wielrennen veiliger te maken. Er wordt gekeken naar het gebruik van airbags, veranderingen in schijfremmen en het aanpassen van de breedte van sturen.