Medewerker DHL getuigt over de grote drukte: "We zitten aan onze limiet"

door: WVDS
pakjesdienst DHL
Afbeelding bron: Pixabay

DHL is een internationaal transportbedrijf en ook zij hebben te maken met de snel groeiende pakjesmarkt tijdens de coronacrisis. Men slaagt er ondanks de drukte nog steeds in om alle pakjes tot bij de klanten te brengen.

“Bij ons is het momenteel ook heel druk, maar de drukte is eigenlijk al begonnen vorig jaar voor Black Friday. Dus sinds eind november 2019  is het druk geworden en is het nooit meer stilgevallen en dat vooral door de online verkopen”, zegt Wim de Ruyter, koerier bij DHL, aan redactie24.

“Er waren heel wat piekmomenten voor ons. Black Friday, Sinterklaas, Kerstmis, Valentijn en daarna kregen we corona. Sindsdien zijn de online verkopen ontploft.”

“Bij DHL krijgen we nog net al de pakjes afgeleverd. Wij leveren nog steeds persoonlijk aan huis de pakjes af bij onze klanten. Zijn de mensen niet thuis dan wordt het pak eventueel de dag nadien bij een servicepunt afgegeven of de mensen kunnen het op ons station zelf komen afhalen.”

Extra hulp gezocht en tijdig ingegrepen

“Het is wel zo dat bovenop onze eigen routes, onderaannemers nog eens 8 extra dagroutes rijden voor ons omdat we het eigenlijk niet meer aankunnen. Dat zijn bijkomende volwaardige routes in levering bovenop de gewone routes die het personeel van DHL al doen.” 

“Dat wordt gedaan om ons werk te vergemakkelijken. Maar we rijden nog steeds rond aan ons maximum leveringen. DHL heeft de drukte al lang zien aankomen en vandaar hebben zij tijdig meer onderaannemers aangenomen. Wij bieden onze klanten nog altijd een persoonlijke service”, zegt Wim.

“Ophalingen zijn ook heel erg aan het opkomen. Dat werk komt er ook nog eens bovenop. Wij zitten ook aan onze limiet, maar wij krijgen nog alles buiten.”

Premie

“Als wij onze cijfers halen, krijgen we van DHL op het einde van het jaar ook wel een premie. De vakbonden zijn aan het onderhandelen met de werkgever om ons ook dit jaar een premie te kunnen geven, want wij hebben heel het jaar door alles buiten gekregen zonder de klanten in de steek te laten.”

De coronacrisis heeft toch voor een verschuiving gezorgd. “Ons werk blijft hetzelfde alleen is de werkdruk verhoogd, wat normaal is. Ik zie wel dat we nu veel meer particuliere klanten bedienen. En de meeste mensen zijn nu thuis als je aanbelt, waar ze vroeger meer weg waren naar hun werk. Dat vergemakkelijkt ons werk wel.”

Tags DHL