Economen voorspellen: dit zal je voelen in je portemonnee als je naar de supermarkt gaat

door: BMO
Afbeelding bron: Pixabay
De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn wil nog 30 nieuwe winkels openen in ons land. Dat is afgelopen week gezegd op de opening van een nieuwe vestiging in het Wijnegem Shopping Center. Ook de keten Jumbo mikt volop op ons land. Volgens economen verlaagt de verhoogde concurrentie de prijzen voor de consument.

Het nieuwe Albert Heijn-filiaal in Wijnegem is het 49ste in België. In 2019 kwamen er zeven Albert Heijn-winkels bij. Volgens Raf Van den Heuvel, general manager van Albert Heijn België, blijft de ambitie om de komende jaren te evolueren naar 80 winkels behouden.

“Dit is de derde winkel die we openen in een maand tijd. We voelen dat de Vlaming ons diep in het hart gesloten heeft. Onze formule slaat aan.”

De intrede van de Nederlandse concurrent Jumbo in België, doet Albert Heijn naar eigen zeggen niet van strategie veranderen. “Er komt inderdaad nog meer concurrentie, maar wij blijven onze eigen koers varen.” Van een prijzenoorlog wil men niet spreken.

“Wij zijn gekend om onze promoties, die komen niet als een reactie op anderen. Die acties zijn bovendien bonussen bovenop de al erg lage prijzen die we elke dag hanteren.” De meeste economen verwachten echter dat de komst van de nieuwe keten Jumbo juist wel voor meer concurrentie en dus ook voor lagere prijzen zal zorgen.