Olieprijs daalt fors in 2026: maar zullen we dat ook merken aan de pomp?

Het Internationaal Energieagentschap voorspelt een scherpe daling van de olieprijs in 2026 door overaanbod en zwakke vraag. Toch is het onzeker of automobilisten hiervan zullen profiteren aan de pomp.
Internationale olieprijs onder druk
Volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA) zal de prijs van een vat Brentolie in 2026 dalen tot gemiddeld 58 dollar, tegenover 69 dollar dit jaar. De daling is het gevolg van een recordoverschot op de oliemarkt en een afnemende wereldwijde vraag. “Doordat het consumentenvertrouwen nog altijd laag is, lijkt een scherpe opleving voorlopig onwaarschijnlijk,” stelt het IEA in een rapport dat onze redactie kon inkijken.
Overaanbod door stijgende productie
De wereldwijde olieproductie stijgt sneller dan verwacht. In 2025 wordt een toename van 2,1 miljoen vaten per dag verwacht, mede door hogere productie in OPEC+-landen. Tegelijkertijd verlaagt het IEA zijn prognose voor de groei van de wereldwijde vraag naar olie tot 680.000 vaten per dag. Deze mismatch tussen aanbod en vraag leidt tot druk op de prijzen, met mogelijk langdurige gevolgen voor de marktbalans.
Lees ook: Gaat prijs van stookolie veranderen door ontmoeting tussen Trump en Poetin?
Voordeel aan de pomp? Niet vanzelfsprekend
Hoewel een lagere olieprijs in theorie gunstig is voor automobilisten, is het effect aan de pomp afhankelijk van nationale beleidsmaatregelen. In Nederland dreigt benzine juist duurder te worden door het vervallen van een tijdelijke accijnskorting per 1 januari, wat een prijsstijging van circa 25 cent per liter kan betekenen. In België zijn soortgelijke fiscale ingrepen niet uitgesloten, waardoor het voordeel voor consumenten onzeker blijft.
Politieke keuzes bepalen consumenteneffect
Het IEA benadrukt dat beleidskeuzes cruciaal zijn om de dalende olieprijs door te vertalen naar lagere brandstofkosten. “Het is duidelijk dat er iets zal moeten gebeuren om de markt in evenwicht te brengen,” aldus het agentschap. Zonder ingrijpen dreigt het prijsvoordeel voor consumenten verloren te gaan in fiscale correcties en accijnsverhogingen.
Vooruitblik: structurele veranderingen nodig
De verwachte daling van de olieprijs biedt kansen voor economische verlichting, maar legt ook structurele problemen bloot. De afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, geopolitieke spanningen en fiscale druk maken het moeilijk om prijsdalingen rechtstreeks te vertalen naar consumentenniveau. Voor automobilisten blijft het dus afwachten of 2026 daadwerkelijk een goedkoper jaar wordt aan de pomp.