Genoeg is genoeg: Antwerpse ziekenhuizen trekken aan de alarmbel over het gebruik van e-steps

Elektrische step
Afbeelding bron: Shutterstock/Chan2545

Het aantal ongevallen met elektrische steps blijft in sneltempo toenemen. Spoedartsen van Ziekenhuis aan de Stroom (ZAS) trekken daarom aan de alarmbel en dringen aan op een strengere regelgeving.
 

Gemiddeld behandelen de ZAS-campussen dagelijks drie patiënten met letsels na een ongeval met een e-step. “De e-steps zorgen sinds hun opkomst in 2019 voor een relatief nieuwe ongevallenstroom", zegt dr. Brecht De Tavernier in Het Nieuwsblad. “En we zien die stroom elk jaar toenemen.”

Hoewel veel ongevallen te wijten zijn aan onvoorzichtig rijgedrag of een gebrek aan bescherming, wijzen de spoedartsen ook op het ontwerp van het voertuig zelf. “Het is de e-step zelf die problematisch is", benadrukt De Tavernier. “Ze hebben een te hoog vermogen, rijden vaak te snel, de kleine wielen verhogen het valrisico, en e-steppers dragen bijna nooit een helm.”

In negen op de tien gevallen is het de bestuurder zelf die gewond raakt. In vijf procent van de gevallen werd een fietser aangereden, in vier procent een voetganger, en in één procent struikelde iemand over een achtergelaten step. Vooral het gebrek aan controle en stabiliteit leidt tot valpartijen.

“Als je met een wiel ergens blijft haperen, word je over het stuur gekatapulteerd en kom je onvermijdelijk met je hoofd op de grond terecht. Daar moet dringend ingegrepen worden", besluit Tavernier.

In 9 procent van de gevallen is er sprake van hoofdletsels zoals hersenschuddingen of schedelbreuken. In 15 procent is er letsel in het aangezicht, waaronder gebroken neuzen, tanden, kaken of oogkassen. Gebroken ledematen blijven echter de meest voorkomende verwonding.