Toby Alderweireld haalt keihard uit naar ex-club: "Met de grove borstel door de selectie"

Toby Alderweireld
Afbeelding bron: Photonews

Tottenham Hotspur beleeft een dramatisch seizoen in de Premier League en flirt zelfs met degradatie. Ex-speler Toby Alderweireld spaart zijn voormalige club dan ook allerminst.

Tottenham Hotspur, normaal een vaste waarde in de strijd om Europees voetbal, staat momenteel 18de. Dat is de eerste plek in de degradatiezone, met nog vijf speeldagen te gaan wordt het dus bibberen tot het einde.

De situatie is pijnlijk voor een club van dat kaliber, want degradatie is plots geen verre gedachte meer, maar een reëel scenario. Tottenham heeft zichzelf stevig in de problemen gewerkt en moet nu alles op alles zetten om te overleven in de Premier League. Toby Alderweireld volgt de ontwikkelingen met lede ogen en is keihard in zijn analyse over de spelersgroep.

"Spelers die voor heel veel geld zijn gehaald, brengen het niet. Niet één of twee wedstrijden, maar een heel seizoen lang. Dan moet je gewoon concluderen dat ze kwalitatief niet goed genoeg zijn. Heel simpel", vertelt de voormalige Rode Duivel bij ESPN. "Er moet echt een grove borstel door de selectie."

Volgens de oud-verdediger ligt het probleem niet alleen bij de spelerskern, maar ook bij de structurele instabiliteit binnen de club. Trainers kwamen en gingen de voorbije jaren, zonder dat er echte rust werd gevonden.

"Je kan er altijd een andere coach voor zetten, maar als spelers niet brengen wat ze moeten brengen, blijft het hetzelfde. Geef een trainer tijd en zorg dat het spelersmateriaal beter wordt. Anders kom je volgend jaar opnieuw in dezelfde situatie terecht. Het wordt heel lastig in ieder geval."