Prijzen blijven stijgen: winkelkar enkele honderden euro's per jaar duurder
De prijzen in de Belgische supermarkten blijven stijgen, al is het tempo iets gematigder dan de voorbije maanden. Volgens het nieuwste onderzoek van Testaankoop, dat al meer dan drie jaar de prijzen van ruim 3.000 producten in zeven supermarktketens (Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Aldi en Lidl) opvolgt, bedraagt de inflatie op supermarktproducten in september 2025 nog steeds 3,99%. Dat betekent dat gezinnen gemiddeld bijna 4% meer betalen voor hun wekelijkse boodschappen dan een jaar geleden.
Hoeveel duurder wordt je winkelkar?
Om de impact van die 3,99% supermarktinflatie tastbaar te maken, kunnen we even rekenen. Een gemiddeld huishouden dat wekelijks voor 150 euro boodschappen doet, besteedt:
- Per maand: 150 euro × 4 = 600 euro
- Per jaar: 150 euro × 52 = 7.800 euro
Met een prijsstijging van 3,99% komt daar gemiddeld bij:
- Op maandbasis: 600 × 0,0399 = +23,94 euro extra per maand
- Op jaarbasis: 7.800 × 0,0399 = +311,22 euro extra per jaar
Een gezin dat dus elke week gemiddeld voor 150 euro aankoopt in de supermarkt, betaalt vandaag op jaarbasis meer dan 300 euro extra zonder dat er extra producten in het winkelkarretje belanden.
Waarom blijven supermarktprijzen stijgen?
Volgens Testaankoop is de inflatie in de voedingssector hardnekkig, ondanks de afkoelende algemene inflatie. Vooral grondstofprijzen, transportkosten en energieprijzen hebben een impact op de prijzen.
Daarnaast spelen ook de loonindexering in de retailsector en internationale marktschommelingen mee. Zo stegen bijvoorbeeld de prijzen van chocolade, koffie en rundsvlees de afgelopen maanden bijzonder sterk.
Dat zijn producten die vaak in het winkelmandje van Belgische gezinnen zitten waardoor de impact groter is dan de algemene 3,99% inflatie doet vermoeden.
Wat betekent dit voor consumenten?
Hoewel 3,99% inflatie lager is dan in de piekperiodes van 2023, blijft het een serieuze druk op het gezinsbudget. Veel gezinnen merken dat ze minder overhouden aan het einde van de maand of moeten besparen op andere uitgaven zoals uit eten gaan of vrijetijdsbesteding.
Daarom is het raadzaam om prijzen te vergelijken tussen supermarktketens, huismerken te overwegen die vaak 20 à 30% goedkoper zijn en een boodschappenlijstje te gebruiken om impulsaankopen te vermijden.
Lees ook: Verschil tussen goedkoopste en duurste supermarkt: 62,02 euro betalen in plaats van 76,03 euro
Zullen de prijzen binnenkort dalen?
Volgens economen is de kans klein dat voedingsprijzen snel dalen. Toch zijn er tekenen dat de sterkste stijgingen voorbij zijn: dit is al de derde maand op rij dat de supermarktinflatie daalt.
Dat betekent dat de prijzen trager stijgen, maar nog niet dalen, een nuance die veel consumenten pas merken na langere tijd.