Testaankoop bevestigt: "Het wordt een dure Sinterklaas..."

Sinterklaas
Afbeelding bron: Photonews

Het wordt een dure Sinterklaas dit jaar, zegt Testaankoop. De prijs van chocolade is immers sterk gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Testaankoop houdt al ruim drie jaar de prijzen van meer dan 3.000 producten van Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, ALDI en Lidl in het oog.

De prijzen in de supermarkten lagen in september 2025 net geen 4% hoger dan in september 2024. "Voor de derde maand op rij is die inflatie nu aan het dalen, al ligt ze met 3,99% nog altijd best hoog. Gemiddeld wordt de winkelkar dus nog altijd duurder", zegt de consumentenorganisatie in een bericht aan onze redactie.

Sinterklaas-chocolade opvallend duurder

"De oorzaak voor de stijgingen van het voorbije jaar ligt onder meer bij koffie en rundsvlees, die al langer erg duur zijn, en ook bij chocolade. De prijzen van de Sinterklaas-chocolade zijn opvallend hoger dan vorig jaar."

"Melkchocolade is 33% duurder geworden, pure chocolade is 29% duurder geworden en chocoladekoekjes zijn 23 duurder geworden."

"Op iets langere termijn zijn de prijsverschillen nog veel groter. De prijs van pure chocolade is sinds januari 2022 met 87% gestegen, die van melkchocolade met 66% en die van chocoladekoekjes met 65%."

Lees ook: In deze steden wordt ondergronds parkeren duurder

Waarom is chocolade nu zo duur?

De reden de sterke prijsstijgingen heeft te maken met de prijs van cacao. Die bereikte eerder een recordhoogte, na een tegenvallende oogst in Afrika. De verwachting is echter dat tegen Pasen 2026 chocolade weer wat goedkoper zou zijn.