250.000 euro weggegooid: "Niemand begrijpt waarover het gaat"

door: Redactie
Afbeelding bron: Photonews
De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) zit met de handen in het haar. Haar campagne 'Control Cruiser' is te verwarrend en heeft geen impact.

De Vlaamse overheid wilde met de campagne autobestuurders erop wijzen zich aan de maximumsnelheid te houden. Een interne studie van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde heeft echter uitgewezen dat de impact van de campagne nihil was.

"Een Control Cruiser is een voorbeeldige bestuurder die zich overal aan de maximumsnelheid houdt en daardoor relax rijdt", klonk het einde september bij de lancering van de campagne.

Er werden 314 grote affiches geplaatst langs de hoofdwegen en 10.000 lokale borden die inwoners in 122 deelnemende steden en gemeenten aan hun huisgevel konden bevestigen. Een radiospot en boodschappen op de tankpistolen in een groot aantal Vlaamse tankstations volgden.

Verwarrende woordspeling

Maar de campagne bleek geen effect te hebben. Vier op de tien bestuurder bleek de campagne niet gezien te hebben, van de overige zes op tien paste bijna niemand zijn rijgedrag aan. De woordspeling was ook te verwarrend, geeft het VSV toe.