"Solden zijn al jaren niet meer wat het geweest is, het is eerder folklore"

door: MRO
Afbeelding bron: Photonews
Omwille van de coronacrisis, werd de start van de soldenperiode uitgesteld tot 1 augustus. Zaterdag begint het feest voor de koopjesjagers, al is soldenperiode al lang niet meer wat ze ooit is geweest, zegt retailexpert Gino Van Ossel.

“De solden zijn al jaren niet meer wat het geweest is. Ik herinner me nog toen de sperperiode een échte sperperiode was waarin je geen kortingen mocht geven. Toen had je nog consumenten die de dag of de week voor de solden begonnen al naar de winkel gingen om te kijken wat ze wilden.”

“Mensen pasten toen zelfs nog trucjes toe. Sommigen gingen een kledingstuk passen en draaiden het ringetje dat op de kapstok hangt met de maat op, ondersteboven. De eerste dag van de solden gingen ze dan meteen naar dat rek en wisten ze wat ze moesten nemen.”

“Dat bestaat nu niet meer", zegt Gino Van Ossel in gesprek met Redactie24. "Niemand staat nog aan de deur aan te schuiven tijdens de eerste soldendag, net omdat die al bezig zijn tijdens de sperperiode. Nu heb je ook bijvoorbeeld ook black friday in november.”

“Bovendien weet ook iedereen dat tijdens de eerste week de solden starten met 30 of 40 procent korting, maar na een tweede week en een derde week komen nog hogere kortingen."

"Pas vanaf de tweede of derde week verkopen winkels met verlies. Solden zijn eerder folklore dan dat iets echt is.”