Na Albert Heijn nu ongelooflijke stuntpromotie bij Lidl: 4+8 gratis

Lidl
Afbeelding bron: Photonews

Opnieuw pakt een supermarktketen uit met een ongeziene stuntaanbieding. In de winkels van Lidl kan je nog tot en met 27 december oesters kopen aan 4+8 gratis.

Lidl stunt met een promotie op Zeeuwse oesters. Ze zijn spotgoedkoop dankzij een 4+8 gratis actie. Voor slechts 2,49 euro heb je 12 Zeeuwse holle oesters van het merk Deluxe. Dat is zo'n 20 eurocent per oester.

Hoe kan Lidl deze oesters zo goedkoop aanbieden?

"Hoe kan Lidl deze stuntpromotie houden? In de betere vishandel betaal je tien keer meer. En oesters waren toch altijd een luxeproduct?", klonk het in 'VTM Nieuws'.

"Wij hebben een jaarovereenkomst met onze leverancier voor tal van producten, waaronder de oesters", vertelde Isabelle Colbrandt van Lidl aan de commerciële zender.

"En dan kijken we samen: op welk moment vinden we het relevant om hier een uitzonderlijke promotie rond te organiseren? En we hebben gekozen voor deze Zeeuwse oesters rond de kerstperiode."

Worden de oesters met verlies verkocht?

Het is voor supermarkten verboden om producten met verlies te verkopen. Maar dat is hier niet het geval, zegt Colbrandt. "Nee, dat is niet zo. Dat wordt berekend in het totaalvolume. En vanuit Lidl kiezen wij ervoor om daar nog een promotionele korting op te geven, die komt uit het marketingbudget."

Stuntpromo's hebben keerzijde voor consument

De actie van Lidl doet denken aan de 2+5 gratis actie van Albert Heijn, recentelijk. Dit soort promo's kunnen nochtans een keerzijde hebben voor de consument, zei professor Retail en Marketing Gino Van Ossel.

"De promodruk neemt toe. Dat wil zeggen dat het volume dat met korting verkocht wordt stijgt, en de kortingspercentages stijgen ook. De consument die daar slim gebruik van maakt, betaalt inderdaad minder."

"Alleen moet een bedrijf, de leverancier, winst maken. En die denkt: als ik steeds vaker met korting verkoop, dan moet ik mijn reguliere prijs misschien een beetje hoger leggen. Dus wie niet met korting koopt, betaalt twee keer te veel. Die mist de korting en betaalt dan nog eens een hogere prijs dan die van bijvoorbeeld vijf jaar geleden."

"De vaste prijs neigt sneller te stijgen omdat de kortingen groter worden en het volume dat met korting verkocht wordt steeds belangrijker wordt."