Had ongeval Nikita vermeden kunnen worden? "Sinds 2003 al en nu is er een jong leven weg"

bron: Het Laatste Nieuws/VTM
door: Redactie
Afbeelding bron: Photonews
Gisteren stierf Nikita Everaert (16) bij een ongeval op het kruispunt van de Antwerpsesteenweg en de Orchideestraat in Oostakker. Ze werd van de weg gemaaid door een trucker. Al twaalf jaar zijn er plannen om die gevaarlijke plek aan te passen, want het kruispunt is wel gekend.

"Sinds 2003 wordt die plaats als een zwart kruispunt aangeduid, waarna er een definitief plan uitgetekend is. Al sinds 2013 is daar meer dan 7 miljoen euro voor uitgetrokken", vertelt volksvertegenwoordiger Björn Rzoska, verkeersspecialist voor Groen, in Het Laatste Nieuws. "Er zou een rotonde aangelegd worden, maar tot op heden is die er nog altijd niet. Intussen is er wel een jong leven weg.

Rzoska wijst met een vinger naar Minister van Mobiliteit Ben Weyts. Hij is bevoegd voor Agentschap Wegen en Verkeer. Weyts bevestigt dat het kruispunt nog niet heraangelegd is. "22 van de 800 opgelijste probleempunten hebben we weggewerkt, maar dit zwarte kruispunt in Gent jammer genoeg niet", klinkt het.

Schepen aan het woord

Ook de Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw kaart het probleem van het gevaarlijke kruispunt aan. Het zwarte punt staat al sinds 2003-2004 op de zwarte lijst, zo laat Watteeuw weten aan VTM. "Als een lijst wordt opgemaakt met zwarte punten, dan kan je die niet allemaal in één of twee jaar realiseren, maar vijftien jaar is inderdaad veel te lang. We moeten met de overheden kijken om de infrastructuur samen veiliger te maken."

AWV-woordvoerster Marie De Vliegher legt in Het Laatste Nieuws uit wat er precies aan de hand is. "Normaliter zouden deze wegen al heraangelegd zijn, maar wij en de gemeente Oostakker werden geconfronteerd met een talmende projectontwikkelaar", vertelt De Vliegher.

"Hij heeft jarenlang gepoogd een groot winkelcomplex langs de R4 te realiseren, waardoor we met die verkeersstromen ook rekening moesten houden. Maar plots is de stekker uit dat project getrokken en moesten onze ingenieurs alles hertekenen", geeft De Vliegher nog mee. De nieuwe plannen zouden volgend jaar gerealiseerd worden.

De familie van Nikita kijkt vooral naar de chauffeur. De 51-jarige man zou niet goed opgelet hebben. Bij het bedrijf Megamax, waar de man werkt, stelt men dat het meisje mogelijk al was gevallen. Dat zou ook verklaren waarom er geen schade aan de fiets was.