Populaire skibestemming, maar pas op: deze bergweg is levensgevaarlijk

Zwitserland - bergen
Afbeelding bron: Pixabay (archieffoto)

Duizenden Belgen vertrekken jaarlijks met de auto richting de Alpen. Tirol, het Salzburgerland en de Franse Savoie blijven de klassiekers voor een skivakantie dicht bij huis. De meesten denken aan sneeuwpret, gezelligheid en pistes, maar vergeten één belangrijk risico: de weg ernaartoe. Sommige bergwegen zijn ronduit gevaarlijk in de winter. Wie niet voorbereid vertrekt, brengt niet alleen zichzelf maar ook anderen in gevaar.

De verleiding van de Alpen

De rit naar de bergen is voor veel gezinnen een vast winterritueel. De sneeuw, het uitzicht en de gezellige chalets maken de lange reis de moeite waard. Toch is de Alpenroute allesbehalve vanzelfsprekend. De overgang van vlakke snelwegen naar steile bergpassen vraagt een andere manier van rijden. Het weer verandert er snel, en op hoogtes boven de 1.000 meter kan regen in enkele minuten overgaan in sneeuw of ijzel.

Volgens cijfers van het Oostenrijkse verkeersinstituut ÖAMTC gebeuren er in de wintermaanden opvallend veel ongevallen met buitenlandse bestuurders. De belangrijkste oorzaken: te hoge snelheid, verkeerde banden en vermoeidheid. Vooral bij plots vallende sneeuw onderschatten veel chauffeurs hoe snel de grip verdwijnt.

De beruchte Fernpas

De Fernpass is één van de drukste bergwegen richting Tirol. Hij lijkt op het eerste gezicht goed berijdbaar: een brede rijstrook, goed geasfalteerd en meestal sneeuwvrij gemaakt. Maar net dat maakt hem verraderlijk. De bochten zijn scherp, de hellingen steil en het zicht beperkt. Zodra de temperatuur daalt, vormt zich zwarte ijs – nauwelijks zichtbaar maar levensgevaarlijk.

Op drukke zaterdagen in de krokusvakantie loopt het verkeer hier volledig vast. Auto’s en vrachtwagens die de helling niet op geraken, blokkeren de weg, waardoor anderen noodgedwongen stoppen op gladde stroken. Eén verkeerde beweging volstaat om weg te glijden.

De lokale politie waarschuwt jaarlijks voor chauffeurs die zonder kettingen of met versleten winterbanden vertrekken. Zelfs met vierwielaandrijving ben je nog kwetsbaar. De boetes voor wie zonder geschikte banden rijdt, kunnen oplopen tot honderden euro’s, maar het echte risico is natuurlijk een ongeval in de sneeuw.

De Brennerpas: druk en gevaarlijk

Nog zo’n beruchte route is de Brennerpas, tussen Innsbruck en de Italiaanse grens. Het is de belangrijkste noord-zuidverbinding door de Alpen en wordt intensief gebruikt door vrachtwagens. De weg loopt op sommige plaatsen meer dan 1.300 meter hoog, met lange afdalingen en scherpe bochten.
Bij sneeuw of mist is het zicht vaak minder dan twintig meter. Bestuurders die dan toch blijven rijden aan autosnelwegtempo brengen zichzelf ernstig in gevaar. Vooral op de afdaling richting Italië gebeuren elk jaar zware ongevallen.

Ook de Arlbergpas en de Tauerntunnel vragen extra aandacht. De tunnels zijn lang, warm en donker. Wanneer je er weer uitkomt, kan de overgang naar kou en sneeuw plots zijn. De bandenspanning verandert, ruiten beslaan, en veel bestuurders reageren te laat.

brennerpas
Afbeelding bron: Archieffoto (Pixabay)

Goede voorbereiding is cruciaal

Wie met de wagen richting Alpen vertrekt, kan veel ellende vermijden met een grondige voorbereiding.

- Winterbanden zijn in Oostenrijk en Duitsland verplicht bij winterse omstandigheden. Controleer dat ze niet ouder zijn dan vier jaar en dat het profiel minstens 4 mm diep is.

- Sneeuwkettingen moeten binnen handbereik liggen. Oefen thuis al eens hoe je ze aanbrengt. Sta niet in het donker op een helling te prutsen bij -5 °C.

- Koel- en ruitenwisservloeistof moeten bestand zijn tegen temperaturen tot -20 °C

- Leg in de wagen: een warme deken, handschoenen, zaklamp, reflectievest en fles water.

- -Navigatie updaten: sommige bergpassen sluiten tijdelijk in de winter, en niet alle GPS-systemen tonen dat.

- Ook verstandig: vertrek met een volle brandstoftank. Bij files of wegblokkades kun je langer de motor laten draaien voor verwarming zonder in paniek te raken.

's Nachts rijden? Slecht idee

Veel vakantiegangers vertrekken ’s nachts om de drukte te vermijden, maar dat vergroot net het risico. In het donker zijn bergwegen moeilijk te lezen: bochten lijken rechter dan ze zijn, sneeuwschaduwen verbergen ijsplekken en vermoeidheid vermindert de reflexen.

Experts raden aan om overdag te rijden, liefst met twee bestuurders die elkaar kunnen afwisselen. Neem om de twee uur een korte pauze om even te bewegen en te eten. Wie vermoeid is, merkt pas te laat dat zijn reacties trager worden.

Technologie helpt, maar niet altijd

Moderne wagens beschikken over tractiecontrole, remassistentie en hellingstart-systemen, maar die technologie is geen garantie. Sensoren kunnen bevriezen, camera’s worden verblind door sneeuw en ABS-systemen verkorten niet altijd de remafstand op ijs. Rijd daarom altijd op zicht, hou afstand en gebruik lage versnellingen bij afdalingen. Wie zijn remmen constant indrukt, riskeert oververhitting en verlies van controle. (Lees verder onder de foto)

Autorijden
Afbeelding bron: Pexels (Archieffoto)

Rustig de vakantie beginnen

Een skivakantie hoort ontspannen te zijn. Toch starten veel gezinnen al gestrest door de heenrit. Wie te laat vertrekt, in de file belandt en nog over de Fernpas of Brennerpas moet, rijdt vaak vermoeid en gespannen. Dat is het slechtste vertrekpunt voor een week in de sneeuw.
Plan liever een tussenstop in Zuid-Duitsland of in Innsbruck. Een goede nachtrust, ontbijt en een rustige rit de volgende ochtend maken een wereld van verschil.

Samenvatting

De Alpen blijven een droombestemming, maar de weg ernaartoe is niet zonder gevaar. De Fernpas, Brennerpas en andere bergwegen zijn niet gevaarlijk omdat ze slecht aangelegd zijn, maar omdat weer, vermoeidheid en overmoed samen een dodelijke cocktail vormen.Wie vertrekt met een goed onderhouden wagen, winteruitrusting, voldoende rust en realistische snelheid, heeft niets te vrezen.

De bergen zullen er altijd zijn. Haast je niet en geniet van de reis. De mooiste skivakantie begint met veilig aankomen.