Schoenenketen maakt einde aan jarenlange traditie die elke koper zal opmerken

door: WVDS
Bristolschoeneninwinkel
Afbeelding bron: Bristol

Euro Shoe Group, de holding van de schoenenketen Bristol neemt een nieuw groen initiatief. Vanaf dit najaar verdwijnen grotendeels alle papierproppen uit de schoenen van de heren- en damescollecties. Dit houdt een besparing in van maar liefst 37.500 kilogram papier. Ook de kindercollectie zal op termijn met minder papier worden aangeboden.

De proppen in schoenen om de vorm te behouden zijn bij iedereen bekend, maar hebben ze eigenlijk nog veel nut? “Sinds februari lieten we al zo’n 20.000 paar sneakers en veterschoenen transporteren zonder papierproppen”, zegt Elise Vanaudenhove, CEO bij Euro Shoe Group. 

“We moesten onze leveranciers overhalen, maar dat is gelukt. De schoenen zonder papierproppen werden in ons distributiecentrum in Beringen positief onthaald en ook van onze shopmanagers kregen we de feedback dat dit praktischer was én dat de schoenen hun vorm behouden. Dat overtuigde ons om dit proefproject verder uit te werken.”

Van start met 500.000 paar schoenen

Goed voor in totaal 500.000 paar sneakers, enkellaarzen, pumps, rubberen laarzen, pantoffels en sportschoenen. Dit najaar al gaat Euro Shoe Group met dit initiatief zo’n 37.500 kg papier besparen. 

De productie van papier vermindert, dus zal er ook 18.750 kg minder CO2-uitstoot zijn. Deze cijfers gelden enkel voor de collecties voor volwassenen voor dit najaar. Op termijn zal de positieve impact op milieu en klimaat zich nog vermenigvuldigen.

“Met deze ingreep gaan we niet alleen het papierverbruik terugschroeven. We verminderen ook de workload bij onze leveranciers, in ons distributiecentrum én bij onze winkels. Er zal veel minder papier gerecycleerd moeten worden en dat is alleen maar positief voor het milieu en het klimaat.” 

“Het papier en karton dat we toch nog gebruiken, komt van de filialen terug naar ons hoofdkantoor. Daar hebben we twee papierpersen die het afval bundelen en klaarmaken zodat onze recyclagepartner het kan oppikken”, besluit Elise. 

Met dit initiatief is Euro Shoe Group niet aan zijn proefstuk toe. Zo vermijdt het bedrijf al langer individuele verpakkingen in plastic zak. In plaats van 10 t-shirts elk in een zakje te stoppen, worden ze samen in één zak verpakt. Het schoenenbedrijf blijft naast deze initiatieven, actief verder zoeken naar andere manieren om nog duurzamer te worden.