Thibau Nys zoekt geen excusus bij rentree: "Er is niks mis mee om dat toe te geven"

Thibau Nys
Afbeelding bron: Photonews

Thibau Nys (23) maakt opnieuw deel uit van het peloton. Onze jonge landgenoot vierde onlangs zijn rentree na een lange afwezigheid door een knieblessure. Hij kwam na de slotrit in de Ronde van Zwitserland met hoopgevend nieuws voor zijn fans, maar beseft dat hij nog wat tijd nodig heeft.

Thibau Nys was maandenlang uit na een knieblessure en -operatie en had op 14 juni zijn rentree gemaakt in de GP Gippingen. Daar werd hij meteen knap vierde. Zijn laatste koers daarvoor dateerde van 31 augustus 2025, toen hij 116e werd in de Bretagne Classic-Ouest France.

Nys ziet beterschap

Vorige week trad Nys aan in de Ronde van Zwitserland. Daar stapte hij ondanks de hitte na de slotrit met een goed gevoel van de fiets. "Er is beterschap", vertelde Nys, geciteerd door Het Laatste Nieuws.

"Ik kende geen absolute topdag, maar ik kon mezelf weer pijn doen en ervan herstellen. Normaal ben ik slecht op hoogte, maar nu vond ik het einde van de klim makkelijker, omdat het een beetje frisser was. Beneden de klim was het 40 graden, dat was veel zwaarder."

De conditie is goed

Nys had naar eigen zeggen last van de hitte, maar gebruikte dat niet als excuus. "Het was veel minder dan ik verwacht had, er is niks mis mee om dat toe te geven."

Zijn hoopgevende resultaat in de GP Gippingen kreeg geen vervolg, maar hij ziet wel positieve zaken. "Alleen kon ik het hier niet laten zien. Maar het feit dat ik er na vier zware dagen in de lastigste rit van allemaal door kon, toont aan dat de conditie wel degelijk goed is."

Opbouwen naar de Vuelta

Nys probeert alles te relativeren. Na zijn langdurige afwezigheid weet hij dat hij tijd nodig heeft. Komende zondag wil hij op het BK in Brasschaat nog wat beter worden.

Daarna last hij een stage in op Mallorca om opnieuw stappen te zetten met het oog op de Vuelta (22 augustus tot 13 september). Achter de Clásica San Sebastián (1 augustus) staat nog een vraagteken.