Belangrijke verandering op komst voor nummerplaten: Vanaf augustus
Er zit een belangrijke verandering aan te komen omtrent nummerplaten. Deze gaat in vanaf 1 augustus 2025.
Vanaf dan is het niet meer mogelijk om je nummerplaat naar een bpost-loket te brengen om de plaat te laten schrappen. Dat kondigt de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer aan.
In de plaats daarvan moet je de plaat rechtstreeks naar de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV) sturen. Je stuurt de plaat (de officiële, met het DIV-logo, die achteraan hangt) naar DIV - 1212 Brussel. Dat kan via een omslag of een pakket.
Nummerplaat verzenden in omslag goedkoper
"De verzending in een omslag is goedkoper. Informatie over het aantal postzegels kan je terugvinden op de website van bpost. Afhankelijk van het formaat van de plaat, kan de grootte van de omslag variëren", zegt de FOD Mobiliteit en Vervoer.
"Om de kosten van het verzenden van een pakket te vermijden, is het mogelijk om - indien nodig - de nummerplaat dubbel te plooien zodat ze in een A4-omslag past. Je mag ze vooral niet in stukken snijden!"
Nummerplaat afgeven
Je kan de plaat ook zelf gaan afgeven. "Je deponeert de onverpakte kentekenplaat in een van de twee inzamelboxen. Die staan in de inkomhal van de FOD, en aan het loket van de DIV in Brussel."