Geen verbod op benzine- en dieselauto’s in 2035: wat betekent dat voor jou?
De Europese Commissie zal het eerdere plan om vanaf 2035 uitsluitend elektrische voertuigen toe te staan zal aanpassen. Dat melden verschillende media op basis van wat Manfred Weber in een interview aankondigt. In plaats van een 100 procent verbod op brandstofmotoren, moeten autoconstructeurs vanaf dat jaar hun CO2-uitstoot met 90 procent terugdringen. Dit betekent dat een kleine fractie van nieuwe auto’s nog benzine- of dieselmotoren mag hebben.
Wat verandert er precies?
Het oorspronkelijke plan van de Europese Unie stelde voor dat vanaf 2035 alleen voertuigen zonder CO2-uitstoot op de markt mochten worden gebracht. Dit hield in dat autoconstructeurs volledig zouden moeten overstappen op elektrische voertuigen (EV’s).
Met de nieuwe 90 procent-doelstelling moeten fabrikanten nog steeds een drastische CO2-reductie van hun vloot realiseren, maar er blijft ruimte voor beperkte verkoop van brandstofauto’s. Slechts een kleine fractie van voertuigen mag nog op benzine of diesel rijden. Autoconstructeurs krijgen hierdoor meer flexibiliteit in hun strategieën en overgangsmodellen.
Impact op de autosector
Meer flexibiliteit voor fabrikanten
Autoconstructeurs kunnen hun productie geleidelijk aanpassen. De 100 procent-regel woog zwaar op de sector. Investeringen in nieuwe elektrische modellen, batterijfabrieken en infrastructuur waren noodzakelijk om volledig over te stappen. Met 90 procent blijft er een buffer voor hybride en beperkte brandstofmodellen, waardoor de druk afneemt.
Innovatie en technologische ontwikkeling
Het gedeeltelijke verbod stimuleert nog steeds innovatie, want de CO2-uitstoot door nieuwe auto's moet met gemiddeld 90% verminderen vanaf 2035. Tegelijkertijd kunnen bedrijven werken met hybride oplossingen of andere alternatieve aandrijvingen.
Wat betekent dit voor de consument?
Breder aanbod van voertuigen
Consumenten zullen in 2035 nog een andere keuze kunnen maken dan een volledig elektrische auto. Dit kan aantrekkelijk zijn voor bijvoorbeeld mensen in regio’s waar laadinfrastructuur nog beperkt is.
Stimulans om over te stappen op EV’s
De 90 procent-doelstelling maakt het nog steeds noodzakelijk dat de meerderheid van de voertuigen elektrisch wordt. Consumenten zullen steeds vaker elektrische auto’s tegenkomen, waardoor de marktprijs kan dalen en de laadinfrastructuur steeds beter beschikbaar komt.
Lees ook: 55% meer elektrische auto's in België, maar niet bij particulieren
Milieuvoordelen blijven grotendeels behouden
Ook met een kleine fractie brandstofauto’s blijft de grote CO2-reductie van de EU-vloot behouden. Het verschil tussen 90 en 100 procent is beperkt.
Toch klinkt er luide kritiek want het verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035was een ontzettend belangrijk onderdeel in de klimaatambitie van de EU.