Illegale fatbikes zorgen voor grote ongerustheid
De opmars van illegale en opgevoerde fatbikes baart experts steeds meer zorgen. Vooral omdat ze vandaag opvallend vaak opduiken bij kinderen van amper acht tot veertien jaar. Verkeersveiligheidsinstituut VIAS en de Fietsersbond trekken al langer aan de alarmbel, en nu sluit ook Vlaams Parlementslid Andy Pieters (N-VA) zich daar nadrukkelijk bij aan. Hij ziet hoe jonge bestuurders gevaarlijke snelheden halen en zichzelf én anderen in risico brengen.
“Het is eigenlijk een bromfiets zonder helm of verzekering”
Volgens Vlaams Parlementslid Andy Pieters (N-VA) onderschatten veel ouders de ernst van de situatie. Hij noemt de trend ronduit verontrustend. “Ouders die hun kind zo’n illegaal toestel cadeau doen, moeten twee keer nadenken,” zegt hij. “Het is eigenlijk een bromfiets waarmee je je kind zonder helm, zonder verzekering en zonder de nodige rijvaardigheid de weg mee opstuurt. Dat is vragen om ongelukken.”
De brede banden en krachtige motoren maken fatbikes populair bij jongeren, maar precies die combinatie maakt ze volgens Pieters gevaarlijk. “We zien kinderen van amper acht of tien jaar die met snelheden boven de 40 kilometer per uur rijden, zonder helm en zonder besef van de risico’s. Dat zijn geen fietsen meer – dat zijn illegale voertuigen.”
Hij benadrukt dat jongeren bovendien heel eenvoudig online vinden hoe ze hun fatbike illegaal kunnen opdrijven. “Op TikTok zie je het overal. Ouders moeten zich daar bewust van zijn of we moeten hen ervan bewust maken.”
“De regels bestaan al, maar ze worden te weinig gehandhaafd”
Voor N-VA ligt de oplossing niet in een nieuwe lading regelgeving, maar in strenger optreden tegen wat vandaag al verboden is. Pieters wijst op een grote ongelijkheid tussen politiezones. “Fatbikes met een gashendel of die sneller rijden dan 25 kilometer per uur zijn illegaal, punt. Die moeten in beslag genomen worden. Alleen wordt dat te weinig gedaan, zeker bij minderjarigen.”
Hij vindt dat de overheid haar eigen wetgeving serieuzer moet nemen als ze wil dat ouders en jongeren dat ook doen. “Als we willen dat jongeren en ouders het menen met verkeersveiligheid, moet de overheid haar eigen regels ook ernstig nemen. Ook door inbreuken op de verkeersregels te handhaven.”
“De eerste stap naar veiligheid begint thuis”
Toch waarschuwt Pieters dat geen enkel handhavingsbeleid opweegt tegen verantwoordelijkheid binnen gezinnen. “Vergis u niet: dit is een uitwas van een maatschappelijk probleem. Ouderlijke verantwoordelijkheid. Een illegale fatbike is geen fiets, het is een motorfiets zonder nummerplaat. Als ouder koop je toch ook geen motor voor je tienjarige zoon of dochter?”
Volgens hem ligt de sleutel dus nog altijd bij gezond verstand. “De eerste stap naar verkeersveiligheid begint thuis. Dat kunnen we niet vaak genoeg herhalen, en dat niet in het minst in die groepen van onze maatschappij waar ouderlijke verantwoordelijkheid vaker afwezig is.”
Nederland als waarschuwing
Pieters verwijst tot slot naar de situatie in Nederland, waar de overheid al langer kampt met dezelfde problematiek. Daar werden een helmplicht en een minimumleeftijd goedgekeurd, maar de minister weigerde ze uit te voeren. “Omdat je in een eindeloos kat-en-muisspel terechtkomt,” aldus Pieters. “Voor elke nieuwe regel vinden fabrikanten een omweg. Dat toont dat bewustwording en handhaving belangrijker zijn dan almaar nieuwe regels.”