Safeonweb ziet nieuwe vorm van oplichting opduiken: Proximus-klanten worden al geviseerd
Safeonweb waarschuwt iedereen voor een nieuwe vorm van oplichting. Meerdere klanten van telecomoperator Proximus hebben al gemeld dat zij hiervan het slachtoffer werden.
Waar waarschuwt Safeonweb voor?
"Sinds kort melden verschillende Proximus-klanten dat ze het slachtoffer zijn geworden van een nieuwe vorm van telefonische oplichting", zegt Safeonweb.
"De fraudeur doet zich voor als Proximus en zet het slachtoffer ertoe aan een frauduleuze app op zijn smartphone te installeren."
Hoe gaat de oplichting in zijn werk?
Slachtoffers worden eerst opgebeld door iemand die zich als een medewerker van Proximus uitgeeft. Die zegt dat je simkaart vernieuwd dient te worden, omwille van veiligheidsredenen.
Vervolgens vraagt de zogenaamde medewerker dat je op je smartphone een app installeert, die via WhatsApp wordt gestuurd. "Deze app is eigenlijk een kwaadaardig .apk-bestand. Dit is alleen mogelijk op Android-toestellen."
"Om de app te installeren, moeten je een systeeminstelling wijzigen om ‘onbekende bronnen’ toe te staan."
Oplichter kan toeslaan via de app
Eenmaal de app geïnstalleerd is, kan de oplichter aan de slag gaan. Hij heeft vanaf dat moment de mogelijkheid om de controle over je smartphone over te nemen.
Dat betekent dat hij zich ook toegang kan verschaffen tot je mobiele bankdiensten, met alle gevolgen van dien. "Hij kan frauduleuze overschrijvingen uitvoeren, soms met behulp van je pincode of de itsme-app."
"Verschillende slachtoffers meldden dat hun scherm zwart wordt en dat hun smartphone onbruikbaar wordt na de installatie van deze app."
Lees ook: Financiële valstrik van oplichters kan je veel geld kosten: Safeonweb legt uit hoe je dit herkent
Safeonweb geeft deze raad:
Het is belangrijk om te weten dat Proximus je nooit zal bellen met de vraag om een app te installeren omwille van zogezegde veiligheidsredenen.
Safeonweb raadt verder aan om nooit de beveiligingsinstellingen van je smartphone te wijzigen wanneer een onbekende dat vraagt, en om nooit een app te downloaden via een link die je aangeboden krijgt via WhatsApp, of via een e-mail of sms.
"Als je zo'n app hebt geïnstalleerd, zet dan meteen je telefoon uit en neem contact op met je bank. Je kan een schermafbeelding maken en die naar Safeonweb sturen via verdacht@safeonweb.be."