Bpost maakt verzenden duurder tijdens eindejaarsdrukte: dit verandert er

bpost
Afbeelding bron: Shutterstock.com/Kateryna Muzhevska

Wie tussen nu en Kerstmis een pakje wil versturen via Bpost, betaalt voortaan meer. Het postbedrijf verhoogt tijdelijk de prijs met één euro om de uitzonderlijke eindejaarsdrukte op te vangen. Tegelijk wil het mensen aansporen om niet-dringende zendingen buiten deze piekperiode te versturen.

Een euro extra tot en met Kerstmis

Vanaf vandaag kost het versturen van een pakje één euro meer. Die toeslag blijft gelden tot en met 25 december. Volgens Bpost is dat nodig om de grote pakjesstroom te kunnen verwerken. Vorig jaar bereikte het bedrijf op 5 december een record met maar liefst achthonderddertienduizend pakjes op één dag. Om dit jaar een gelijkaardige drukte te beheersen, worden extra medewerkers ingezet. Het gaat om interimkrachten, flexi-jobbers, jobstudenten en bijkomende ondersteuning voor de vaste postbodes.

Die tijdelijke versterking heeft uiteraard een prijskaartje en de toeslag moet die extra kosten deels compenseren. Bpost zegt dat het ook een manier is om mensen bewust te maken van het effect van hun verzendgedrag. Door zendingen beter te spreiden kunnen vertragingen in de drukste periode vermeden worden. Dat publiceert Het Nieuwsblad.

Mogelijke vertragingen door grote drukte

Door de grote toestroom van pakjes kan het zijn dat zendingen langer onderweg zijn dan normaal. Bpost benadrukt dat het alles in het werk stelt om elke levering zo snel mogelijk af te handelen. Via Track and Trace en de My bpost-app kunnen klanten de status van hun pakje volgen. Het bedrijf zegt dat het liever transparant communiceert over mogelijke vertraging dan valse verwachtingen te scheppen.

Ook postzegels worden duurder

Niet alleen pakjes worden duurder. Ook de tarieven voor postzegels gaan omhoog. Vanaf volgend jaar betaalt een particulier één euro drieënzestig per gewone postzegel. Wie een vel van tien koopt, betaalt één euro achtenvijftig per zegel, terwijl thematische varianten één euro achtenzestig kosten. Dat betekent een stijging van negen tot tien cent, wat neerkomt op een prijsverhoging van ongeveer zes procent.

Priorzegels worden nog duurder. Die kosten volgend jaar twee euro tweeënvijftig per stuk, of iets minder bij aankoop van een vel van vijf. Thematische priorzegels gaan voor twee euro zevenenvijftig over de toonbank. In dat segment gaat het om stijgingen van veertien tot vijftien cent.

Aangetekende en internationale zendingen

Ook aangetekende brieven worden duurder. De prijs begint volgend jaar vanaf negen euro vijfentachtig, een toename met drieënvijftig cent. Voor internationale postzegels geldt een uniforme stijging van zeventien cent, zowel binnen als buiten Europa. Dat betekent een prijsverhoging van ruim vijf procent.

Voor pakjes in 2026 worden de tarieven opnieuw aangepast. Wie een verzendlabel online aanmaakt, betaalt dan tussen zeven euro tien en achttien euro vijfenvijftig, afhankelijk van het gewicht en extra opties. Dat betekent stijgingen die variëren van ruim drie tot meer dan zestien procent. In het postkantoor zelf liggen de startprijzen nog hoger. Internationale pakjes blijven volgend jaar wel aan hetzelfde tarief.

Een drukke eindejaarsperiode met een prijskaartje

De toeslag tijdens de eindejaarsdrukte en de bredere prijsstijgingen passen volgens Bpost in een bredere trend van stijgende kosten voor personeelsinzet en logistiek. Het bedrijf benadrukt dat de eindejaarpiek ieder jaar intensiever wordt en dat bijkomende maatregelen nodig zijn om de leveringen haalbaar te houden.

Tags bpost