Deken van Brussel reageert op heisa rond kerststal: “De reden waarom die figuren geen gezicht hebben”

Kerst in Brussel
Afbeelding bron: Photonews

De Brusselse kerststal blijft het gespreksonderwerp van de dag, maar nu reageert iemand van de kerk eindelijk zelf op de heisa. Deken Benoît Lobet verdedigt het opvallende ontwerp én legt uit waarom de artistieke keuzes veel bewuster zijn dan critici denken. Volgens hem raakt de kerststal net aan de kern van de christelijke waarden.
 

“We wilden herinneren aan wie op straat moet leven”

In een gesprek met het katholieke medium CathoBel maakt Lobet duidelijk dat de kerststal niet bedoeld is om te provoceren, maar om te confronteren. De kritiek van onder meer MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez en CD&V-voorzitter Sammy Mahdi weerhoudt hem er niet van om voluit achter het ontwerp te blijven staan.

“Als ik de heer Bouchez hoor zeggen dat hij in de figuren iets ziet dat lijkt op de zombies rond het Zuidstation, dan bewijst hij ons een dienst”, citeert Het Nieuwsblad Lobet. “We wilden met Kerstmis herinneren aan het gegeven dat er zo’n 9.000 mensen op straat slapen in de hoofdstad, onder wie ook kinderen. De kwetsbaren helpen, dat zijn de christelijke waarden.”

Waarom de figuren bewust geen gezicht kregen

Het meest besproken element blijft de keuze voor gezichtsloze figuren. Volgens Lobet gaat het om een doordachte artistieke beslissing, geen toevalligheid.

“Wanneer er geen gezichten zijn, dwingt dat de toeschouwer om de gebeurtenis van de kerststal mee te creëren, om er zelf aanwezig te zijn”, legt hij uit. De figuren moeten mensen uitnodigen om zichzelf, een naaste of een kwetsbare persoon in die scène te zien. Het maakt de kerststal universeel en herkenbaar, eerder dan afstandelijk.

Dat de figuren daardoor emoties losmaken, vindt de deken net een pluspunt: het toont dat mensen wél nog nadenken over de betekenis van Kerstmis.

Lees ook: Heel veel kritiek op kerststal in Brussel: dit is de stevige kostprijs ervan

Kritiek doet geen afbreuk aan de boodschap

Hoewel de politieke kritiek luid was, van “zombies” tot bezorgdheid over “tradities”, benadrukt Lobet dat de Brusselse kerkgemeenschap volledig achter het ontwerp staat. Volgens hem gaat de discussie voorbij aan de bedoeling van de kerststal: een uitnodiging om stil te staan bij kwetsbaarheid, menselijkheid en solidariteit.

Hij benadrukt dat het ontwerp van kunstenares Victoria-Maria Geyer bewust breekt met visuele clichés, maar niet met de essentie van het kerstverhaal.

Een kerststal die wil raken, niet choqueren

Voor de deken is het eenvoudig: een kerststal moet iets doen met wie ernaar kijkt. Dit jaar wil volgens hem de Brusselse versie niet enkel ontroeren, maar ook verbinden.