‘s Ochtends voordeliger tanken: waarheid of fabel? Dit moet je weten
Er zijn heel wat mensen die denken dat wanneer je ‘s ochtends tankt je veel voordeliger kan tanken. Het klinkt logisch dat wanneer je ‘s ochtends tankt je meer brandstof krijgt voor dezelfde prijs. Brandstof zou bij koude temperaturen dichter zijn en daardoor minder uitzetten, zodat je bij lagere temperaturen meer liters krijgt voor je geld. De theorie blijkt niet meer dan een mythe te zijn.
Wanneer je ‘s ochtends tankt, heb je meer brandstof voor dezelfde prijs. Bij koudere temperaturen zou brandstof dichter zijn en daardoor ook minder uitzetten, zodat je bij lagere temperaturen meer liters krijgt voor je geld. Benzine en diesel zijn vloeistoffen die, net als water, bij hogere temperaturen uitzetten en krimpen bij koudere temperaturen.
Als je die theorie volgt, is brandstof die je in de ochtend tankt kouder en dus ook dichter, waardoor je effectief meer massa (energie) zou tanken voor dezelfde prijs. Op een warme zomerdag geldt dan de tegenovergestelde redenering.
Redenering klopt niet want benzine in benzinestation zit in ondergrondse vaten
Wetenschappelijk gezien klopt het dat brandstoffen uitzetten bij warmte. De volumeverandering bedraagt ongeveer 1% per 15°C temperatuurverschil. Al is dit effect in de praktijk minimaal. Als je 50 liter benzine zou tanken bij 10 graden en 25 graden, is het verschil in volume ongeveer 0,5 liter.
Dat is al wat, maar dit geldt alleen wanneer de brandstof zo sterk varieert in temperatuur, en dat is in een benzinestation niet het geval. De benzine zit daar niet in vaten die in de zon staan, maar wel in grote ondergrondse tanks. Daar is het meestal tussen de 10 en 15 graden.
Die ondergrondse tanks zijn ook niet onderhevig aan de buitentemperatuur. Dat betekent dat het moment van de dag nauwelijks invloed heeft op de brandstoftemperatuur, en dus ook niet op hoeveel je effectief krijgt voor je geld.
Hoe kan je wel brandstof besparen?
Er zijn wel andere manieren om op je brandstof te besparen. Je bespaart al brandstof door op een rustige manier te rijden. Wie agressief rijdt, verbruikt wel tot 20% meer brandstof. Het helpt ook wanneer je bandenspanning goed staat, want zo vermijd je extra weerstand.