Nooit eerder kreeg De Lijn zoveel klachten na veranderingen in het vervoersplan, al blijft minister Annick De Ridder bijzonder positief

door: MaR
De Lijn bus
Afbeelding bron: De Lijn

In 2024 ontving De Lijn maar liefst 87.000 klachten, een flinke stijging ten opzichte van 2023. De grootste oorzaak van de klachten is het nieuwe vervoersplan Hoppin, dat begin 2024 werd ingevoerd.
 

In 2024 ontving De Lijn 87.000 klachten, 24.000 meer dan in 2023. Het jaarverslag van de Vlaamse ombudsdienst laat zien dat de meeste klachten te maken hebben met het nieuwe vervoersplan Hoppin. Door dit plan werden veel buslijnen veranderd en haltes geschrapt, wat veel reizigers niet beviel.

Veel klachten gaan over de stiptheid van de bussen en het aanbod. De Lijn ontving in 2024 ruim 59 procent meer klachten over de stiptheid en 140 procent meer over het aanbod dan in 2023.

De Lijn zegt de klachten serieus te nemen. "We kregen meer meldingen over ritten die niet reden of veranderingen in het netwerk waar reizigers aan moesten wennen", zegt woordvoerder Marco Demerling in Het Nieuwsblad. Hij geeft ook aan dat het personeelstekort en de verouderde bussen de situatie moeilijker maken.

Minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) erkent de klachten, maar geeft aan dat het niet alleen slecht is. "Er is een toename van 4,5 procent reizigers, dat gaat om miljoenen ritten van mensen die blijkbaar wel tevreden zijn", zegt ze in de krant.

Tags