Autosector trekt aan de alarmbel na dramatische cijfers

door: WVDS
Afbeelding bron: Pixabay

De autosector krijgt rake klappen door de coronacrisis. Duizenden dealers moesten noodgedwongen hun showroom sluiten. Die achterstand is niet meer in te halen. Het verlies wordt dit jaar geschat op 20 procent ten opzichte van vorig jaar.

Febiac vertegenwoordigt de constructeurs en invoerders van de vervoermiddelen op de weg in België en Luxemburg. Wij spraken met Joost Kaesemans, directeur communicatie, over het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens dit jaar en de impact van corona op de verkoop.  

“De lockdown heeft onmiddellijk een heel grote impact gehad op de automarkt. Half maart gingen alle showrooms dicht en zagen we meteen de inschrijvingen wegvallen. Tijdens de eerste maand werden er maar half zoveel wagens ingeschreven dan het jaar voordien. In april waren de cijfers nog meer uitgesproken. Toen zagen we een ongeziene daling van wel 95 procent", licht Joost enkele cijfers toe.

Wie kreeg er nog auto's uitgeleverd tijdens die periode? “Inschrijvingen en uitleveringen mochten enkel gebeuren voor absoluut noodzakelijke doeleinden. Enkel mensen met essentiële beroepen konden nog wagens afhalen zoals bijvoorbeeld een ziekenwagen voor een ziekenhuis of een dokter die dringend zijn auto moest vernieuwen. Alle andere klanten moesten wachten.”

De verkoop van nieuwe auto's zit duidelijk in een neerwaartse spiraal. “Wanneer ik de cijfers bekijk voor 2020 tot nu toe, hebben we in totaal een achterstand opgelopen in de verkoop van wagens van een 25 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De komende maanden gaan we die achterstand nog wel wat naar beneden kunnen halen, maar de slechte resultaten van maart en april gaan we niet meer goed kunnen maken.”

Wat denk je dat het totaal effect zal zijn op de inschrijvingen van nieuwe wagens op het einde van dit jaar? “Persoonlijk schat ik dat we eind dit jaar zullen uitkomen op een daling van de verkoopcijfers van toch wel 20 procent”, besluit Joost.