Spoedartsen kunnen optelsom van 112 en 1733 niet smaken: “Compleet belachelijk en extreem duur”

door: Redactie
Wie volgend jaar niet-dringende hulp nodig heeft, kan bellen naar 1733 en wordt van daaruit verder verwezen. Maar de Belgische spoedartsen noemen het nieuwe systeem “een bedreiging voor de kwaliteit van onze gezondheidszorg”.

Wie naar 1733 belt, wordt door de operator van de noodcentrale doorverwezen naar de lokale huisartsenwachtdienst, de eigen huisarts op een later tijdstip of naar de spoeddienst van een ziekenhuis, al dan niet met een ambulance. Wie volgend jaar naar 112 of 1733 belt, komt bij dezelfde centrale terecht.

De Belgische beroepsvereniging van spoedartsen (BeCEP) uit nu forse kritiek op het systeem. “Wij vrezen dat 1733 een bedreiging is voor de kwaliteit van onze gezondheidszorg”, zegt voorzitter Jan Stroobants in Gazet van Antwerpen. “Patiënten verdienen beter dan een soort dokter Google. Ze weten zelf het beste bij wie ze op welk moment terecht kunnen met hun klachten, veel beter dan een telefonist.”

Wie volgens de telefonist naar spoed moet, krijg automatisch een ambulance toegestuurd. “Compleet belachelijk en extreem duur. 70% van de mensen die naar spoed komen, doet dat op eigen kracht. De burger krijgt hier een ‘oplossing’ voor een probleem dat er geen is.”