Nieuwe energieregel die vaak over het hoofd wordt gezien geldt ook voor nieuwbouw

bedrijfspand - huis
Afbeelding bron: Shutterstock dotshock/Shutterstock I Wei Huang

Steeds meer regels moeten ervoor zorgen dat bedrijfsgebouwen energiezuiniger en slimmer worden beheerd. Toch blijkt een belangrijke verplichting nog vaak over het hoofd te worden gezien, zeker bij nieuwbouwprojecten. Daardoor riskeren eigenaars en bedrijven achteraf voor verrassingen te komen staan.

BACS-systeem wordt steeds belangrijker voor eigenaars en bedrijven

Wie een nieuw niet-residentieel gebouw bouwt of een bestaand bedrijfsgebouw beheert, doet er goed aan de regels rond energiebeheer grondig te bekijken. Een verplichting die in de praktijk nog weleens over het hoofd wordt gezien, kan namelijk belangrijke gevolgen hebben. Het gaat om het verplichte Building Automation and Control System (BACS), dat voor steeds meer gebouwen van toepassing is.

Verplichting geldt ook voor nieuwbouw

De verplichting om een Building Automation and Control System (BACS) te voorzien, geldt niet alleen voor bestaande, maar ook voor nieuwe niet-residentiële gebouwen. Een BACS is een geautomatiseerd systeem dat de technische installaties in een gebouw, zoals verwarming, koeling en ventilatie, opvolgt en optimaliseert om het energieverbruik efficiënter te maken.

Niet-residentiële gebouwen met verwarmings- en/of koelsystemen met een nominaal vermogen van meer dan 290 kW moesten uiterlijk op 31 december 2026 over een dergelijk systeem beschikken. Omdat deze verplichting voortvloeit uit de Europese EPBD-richtlijn en niet wordt opgenomen in de EPB-aangifte, bestaat het risico dat ze bij nieuwbouwprojecten over het hoofd wordt gezien.

fermettetaks onroerende voorheffing
Afbeelding bron: pexels

Vanaf 2029 geldt de regel voor veel meer gebouwen

Aannemers doen er daarom goed aan om al in een vroeg stadium rekening te houden met deze verplichting. Vanaf 31 december 2029 wordt de vermogensgrens bovendien fors verlaagd, van 290 kW naar 70 kW. Daardoor zal de BACS-verplichting van toepassing zijn op een veel grotere groep niet-residentiële gebouwen.

Niet altijd de eigenaar van het gebouw verantwoordelijk

Ook de Vlaamse regelgeving werd recent aangepast. De Vlaamse Regering bepaalde in het wijzigingsbesluit van 29 mei 2026 dat de verplichting niet automatisch bij de eigenaar van het gebouw ligt, maar bij de eigenaar van de HVAC-installatie.

In veel gevallen zijn dat dezelfde persoon of onderneming, maar dat hoeft niet zo te zijn. Wanneer een bedrijfsgebouw bijvoorbeeld casco wordt verhuurd en de huurder zelf instaat voor de installatie van de verwarmings-, koel- en ventilatiesystemen, is het de huurder die aan de BACS-verplichting moet voldoen. Dat maakt het belangrijk om vooraf duidelijke afspraken te maken over de verantwoordelijkheden.