Valkuil bij sollicitatie: "Waarom zouden we jou moeten aannemen?" - Zo beantwoord je die moeilijke vraag
Hoe beantwoord je tijdens een sollicitatiegesprek de moeilijke vraag waarom het bedrijf jou zou moeten aanwerven? Aline Lewy, managing consultant bij rekruteringsspecialist Robert Walters, legt uit hoe je dit kan aanpakken, en welke fouten je best vermijdt.
Wie naar een sollicitatiegesprek gaat bereidt zich liefst zo goed mogelijk voor. Denk op voorhand na over de mogelijke vragen die je zou kunnen krijgen. Een klassieker is deze: "Waarom zouden we jou moeten aannemen?"
Je wil dan natuurlijk niet met je mond vol tanden staan. Focus alleszins niet enkel op je diploma en ervaring. Zo riskeer je enkel maar een samenvatting van je cv af te ratelen.
"Wanneer een recruiter vraagt waarom ze jou zouden moeten aannemen, draait het niet alleen om jouw kwalificaties. Ze willen weten hoe jij jezelf ziet binnen de rol en wat je toevoegt aan hun organisatie", benadrukt Aline Lewy.
"Het gaat om meer dan enkel ervaring; ze zoeken iemand die begrijpt wat de functie inhoudt, de bedrijfsdoelen ondersteunt en gemotiveerd is om impact te maken."
Hoe formuleer je een sterk antwoord op de vraag waarom ze je zouden moeten aannemen?
Lewy wijst op drie belangrijke elementen waar je je antwoord rond moet opbouwen: je sterktes, de link met de behoeften van het bedrijf, en een zelfverzekerde afsluiter.
"Begin met het benoemen van twee of drie kwaliteiten die jou geschikt maken voor de functie. Denk hierbij aan vaardigheden, prestaties of eigenschappen die relevant zijn voor de job."
"Vervolgens maak je de connectie tussen jouw sterktes en wat het bedrijf nodig heeft. Dit toont niet alleen dat je gekwalificeerd bent, maar ook dat je begrijpt waar hun prioriteiten liggen en hoe jij daarbij kunt helpen."
"Sluit af met een positieve boodschap waarin je benadrukt wat jij toevoegt aan het team en waarom je enthousiast bent over de rol."
Je zou voor je naar het sollicitatiegesprek gaat dit thuis kunnen oefenen met deze voorbeeldformule: "Ik breng [sterktes] die perfect aansluiten bij [specifieke behoeften van het bedrijf], en ik ben ervan overtuigd dat ik [waarde die je zult leveren]."
Lees ook: Digitaal solliciteren: hoe kom je goed uit de verf?
Maak deze fout niet tijdens je sollicitatie
Blijf niet vaag. "Algemene uitspraken zoals 'ik werk hard' of 'ik ben goed met mensen' zeggen weinig zonder concrete voorbeelden. Maak je antwoord tastbaar door specifieke prestaties of situaties te benoemen."
"Een standaardantwoord kan voldoende zijn, maar een gepersonaliseerd antwoord toont interesse en betrokkenheid bij zowel de functie als het bedrijf."