Wouter Beke licht resultaten kankeronderzoek toe: “Dit is de laatste jaren nieuw in Vlaanderen”

door: WVDS
Wouter Beke
Afbeelding bron: Photonews

Door corona werden de jaarlijkse bevolkingsonderzoeken op borstkanker, dikkedarmkanker en baarmoederhalskanker tijdelijk stopgezet en daarna verder gezet. Vlaams minister van Welzijn en Volksgezondheid Wouter Beke licht enkele zaken toe.

 

“2020 was ook een moeilijk jaar voor de organisatie van de bevolkingsonderzoeken naar kankers. De impact van corona was eerder beperkt en we kunnen positief kijken naar de resultaten van deze kankeronderzoeken”, vertelt minister Beke tijdens een persconferentie.

Opvallende resultaten

Uit de resultaten van het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker blijkt duidelijk een verschil in de stadiumverdeling van de invasieve tumoren. Bij de gescreende vrouwen werden 68,2% van deze tumoren gediagnosticeerd in stadium I (beginstadium) en slechts 6,7% in stadium IV. Bij de nooit-gescreende vrouwen bevonden al 17,2% van de tumoren zich in stadium IV en slechts 40,6% in stadium I.

Dr. Patrick Martens gaf nog extra toelichting over het bevolkingsonderzoek naar dikkedarmkanker. “In 2013 zijn we gestart met het bevolkingsonderzoek naar darmkanker en op dat moment vonden we ook meer kankers, wat logisch is. De meeste van de opgespoorde kankers bevonden zich nog in een vroeg stadium.” 

“Maar wat de laatste jaren nieuw is, is dat we minder dikkedarmkankers vinden. Door de preventieve screening kunnen we in een vroeg stadium poliepen goed behandelen en ontwikkelen er zich nadien minder kankers.” 

“Dit resultaat is enkel zo voor Vlaanderen omdat enkel daar de deelname voldoende groot is om impact te hebben op de ziekte. Dat is voor mij een heel groot argument waarom dikkedarmkanker een bevolkingsonderzoek hoort te hebben.”

Ruimte voor verbetering

Volgens minister Wouter Beke kan er nog wel verbetering geboekt worden. “Er gaan nog meer inspanningen nodig zijn om de ‘nooit deelnemers’ te bereiken. Daarom zoeken we ook naar nieuwe kanalen en media.” 

“We merken ook, door ervaring in de vaccinatiecampagne, dat er meer nood is aan persoonlijke informatie en daar willen we in de toekomst ook verder op inzetten.”

Download nu de gratis app van Redactie24