Grote groep bestuurders loopt straks veel vaker risico op boetes
De strijd tegen bumperkleven krijgt een stevige versnelling. Vanaf volgend jaar start verkeersveiligheidsinstituut Vias met een proefproject rond zogenaamde afstandsflitspalen. Die technologie moet het voor de politie veel eenvoudiger maken om bestuurders te beboeten die te dicht op hun voorligger zitten. Vandaag gebeurt dat zelden omdat agenten het moeilijk kunnen vaststellen. Maar dat verandert binnenkort.
Waarom het nu plots menens wordt
In Duitsland hangen al camera’s boven de snelweg die perfect berekenen of bestuurders voldoende afstand houden. Bij ons bestaat zo’n systeem nog niet, maar Vias wil daar verandering in brengen. “We testen verschillende technologieën om te kijken waarmee de politie in de toekomst kan handhaven”, legt woordvoerder Stef Willems uit aan Het Belang van Limburg.
De nood is groot. Uit cijfers van Vias blijkt dat maar liefst 58 procent van de bestuurders te dicht achter hun voorligger rijdt. Ook bij vrachtwagens is het probleem aanzienlijk: één op de drie houdt te weinig afstand. Toch leidde bumperkleven in 2023 tot amper 5.500 pv’s, tegenover miljoenen boetes voor snelheid.
De nieuwe wegcode verandert alles
Vandaag staat in de wegcode enkel dat je “voldoende afstand” moet houden, maar die vage formulering verdwijnt op 1 juni 2027. Dan wordt de regel officieel “2 seconden afstand” op elke weg waar je sneller dan 50 per uur mag rijden.
Om het tastbaar te maken verwijst de Vlaamse Stichting Verkeerskunde naar de campagne met het liedje 'Last night a DJ saved my life'. Het zingen van die zin duurt twee seconden. Op de snelweg leg je in die tijd ongeveer 70 meter af.
Voor vrachtwagens bestaat er al een harde regel: 50 meter afstand. In 2024 werden daarvoor al 2.590 boetes uitgeschreven. Maar ook voor truckers plant Vias een proefproject om beter te controleren of ze die afstand naleven.
Waarom dit nu zo belangrijk wordt
Bumperkleven is meer dan irritant, het is vaak de oorzaak van zware ongevallen. “Als je zo dicht op je voorligger rijdt, kan je niet meer uitwijken wanneer er plots geremd wordt”, waarschuwde Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder eerder.
Omdat de politie binnenkort over technologie beschikt die overtreders automatisch kan detecteren, zal het aantal boetes onvermijdelijk stijgen. Bestuurders die de gewoonte hebben om kort op hun voorganger te kruipen, kunnen zich dus maar beter voorbereiden.
Zo voorkom je straks een afstandsboete
Wie zeker wil zijn dat hij geen boetes riskeert eens de afstandsflitspalen actief worden, kan zich enkele eenvoudige gewoontes aanleren. De veiligste techniek blijft de 2-secondenregel: kies een vast punt langs de weg en begin te tellen wanneer je voorligger daar passeert. Kom je zelf vroeger dan twee seconden aan dat punt, dan zit je te dicht en moet je gas lossen.
Ook cruise control of adaptieve cruise control helpen om de juiste afstand automatisch te bewaren. In druk verkeer is het belangrijk om bewust te blijven vertragen, zelfs als anderen zich in de tussenruimte wringen. Dat lijkt frustrerend, maar het houdt je veilig en voorkomt dat je binnenkort in het vizier komt van de nieuwe afstandsflitsers.