NMBS en De Lijn krijgen nu bakken kritiek: "Belachelijk, schaam jullie!"

door: STS
Trein - station Leuven
Afbeelding bron: Photonews

De Lijn en de NMBS krijgen nu heel wat kritiek te verduren. Die komt er nadat ze woensdag bekendmaakten niet langer actief te zullen zijn op X, het voormalige Twitter.

De Lijn, NMBS en ook TEC en MIVB lieten weten niet meer te zullen communiceren via X. Zowel op het afscheidsbericht van De Lijn als op dat van de NMBS komt er heel wat commentaar.

"Sorry, jullie zijn een dienstverlenende organisatie. Jullie moeten bereikbaar zijn voor alle burgers. Mijn waarden komen ook niet overeen met deze van stakende NMBS-ers", schrijft een vrouw.

"Jullie zijn een overheidsbedrijf. Horen jullie niet politiek neutraal te zijn en zich enkel te bekommeren over het informeren van reizigers?", vraagt iemand zich af. "Ongeacht het platform, is het niet jullie taak om zoveel mogelijk reizigers te bereiken? Of bereiken jullie liever enkel vakbonden?"

"Te pijnlijk om de chaos van jullie beleid te zien?"

Een ander schrijft: "Jullie verlaten X omdat het niet past bij jullie 'waarden'? Welke zijn dat dan? Punctualiteit, terwijl stakingen ons land al weken gegijzeld houden? Klantvriendelijkheid, terwijl reizigers in de kou staan zonder uitleg? Of misschien die befaamde betrouwbaarheid, die we zoeken terwijl treinen weer eens niet rijden? Vertel ons eens, welke nobele principes botsen zo hard met X dat jullie vluchten, of is het te pijnlijk om hier de chaos van jullie beleid te zien?"

Ook op het account van De Lijn uiten veel mensen hun ongenoegen. Zo schrijft een volger: "Heel opmerkelijk. Jullie taak op socials is immers niet om waarden, normen noch meningen te delen, maar om jullie klanten te informeren. Men kan hieruit concluderen dat niet elke klant (met waarden en meningen) gelijk is voor jullie. Een bedrijf wil toch gewoon bereikbaar zijn?"

Anderen houden het kort en krachtig: "Heel jammer", "belachelijk" en "schaam jullie".