Trajectcontroles onder vuur: "Mag niet, we gaan dit onderzoeken"

door: STS
Trajectcontrole
Afbeelding bron: Photonews

De 350 trajectcontroles in Vlaanderen waren in 2023 goed voor 124 miljoen euro aan boetes. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder vraagt een onderzoek, om te bekijken of al dat geld wel naar verkeersveiligheid gaat.

"Lokale trajectcontroles moeten ingezet worden om de verkeersveiligheid te verhogen, niet om de gemeentekas te spijzen", schrijft De Ridder (N-VA) op X. "Handhaving mag geen verdienmodel zijn. We gaan dan ook onderzoeken of er geen uitwassen zijn."

"Als er alternatieven zijn, zoals bijvoorbeeld de veilige heraanleg van een schoolomgeving, dan primeert die wel op het innen van de pure boetes", verklaarde ze op VTM.

"Op de lokale wegen zijn de stad of gemeente zelf bevoegd, maar wij kunnen als Vlaanderen wel met hen in gesprek gaan en daar een kader rond creëren."

Verkeersinstituut Vias wijst op het belang van een goede verkeersinfrastructuur. "De infrastructuur geleidt voor een stuk ook hoe wij denken, en hoe snel we rijden", zei Stef Willems van Vias.

"Als je asverschuivingen hebt, of ander straatmeubilair plaatst, geef je minder de indruk van: dat is hier een rechte baan, geef hier maar gas. Dat zijn zeker ingrepen die op sommige plaatsen ertoe kunnen leiden dat je niet altijd meteen naar de handhaving moet grijpen."

"Mensen passen gedrag aan waar trajectcontroles zijn"

"Maar we zien toch ook dat mensen vaak hun gedrag wel degelijk aanpassen op plaatsen waar die trajectcontroles geïnstalleerd zijn. Dus ik zou niet zeggen: gooi meteen al die trajectcontroles weg. Dat zou zeker niet de juiste boodschap zijn."

"Maar als als we overwegen om nieuwe trajectcontroles aan te leggen, kijk of je eerst niet iets kan doen aan de infrastructuur, waardoor het mogelijk niet hoeft om een extra trajectcontrole te plaatsen."

Volg Redactie24 nu ook via WhatsApp