Betaal je binnenkort al voor je gegeten hebt op restaurant?

Zullen we binnenkort nog voor we gegeten hebben moeten betalen als we op restaurant gaan? Het is een opkomende trend in ons land. Restaurantuitbaters zoeken manieren om te verhinderen dat klanten niet komen opdagen.
Restaurants kampen met no-shows, mensen die reserveren en niet komen opdagen, en dat zorgt voor een flink verlies. Een oplossing hiervoor die steeds populairder wordt, is een voorschot vragen bij een reservering.
Meeste restaurants vragen nu geen voorschot uit angst
Op dit moment kiezen negen op de tien horecaondernemers in België ervoor om geen voorschot te vragen bij online reserveringen. Ze doen dit (nog) niet uit angst om gasten af te schrikken of hen naar de concurrentie te drijven. Dat blijkt uit een onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed en reserveringssoftware Zenchef bij 250 horecaondernemers dat met onze redactie werd gedeeld.
Restaurantuitbaters zitten momenteel in tweestrijd. Vier op tien denken dat gasten wel begrip zullen hebben indien ze een voorschot vragen, maar 39% vindt het dan weer niet bij een gastvrije ontvangst passen. Voor 34% is het de enige manier om ervoor te zorgen dat klanten een reservering ernstig nemen.
Vooraf betalen is in heel veel sectoren normaal
Meer dan dan de helft van de restaurantuitbaters denkt dat een voorschot vragen gasten zal afschrikken. De kans is reëel dat steeds meer horecaondernemers in de toekomst een voorschot zullen gaan vragen.
"In andere sectoren, zoals bioscopen en evenementen, is vooraf betalen heel normaal. Met slimme reserveringstechnologie kunnen horecaondernemers no-shows verminderen en tegelijk een soepele ervaring voor gasten bieden", zegt Edgar Rouwenhorst, CMO bij Zenchef.