ING biedt service aan: "Ontmasker oplichters die je bellen"
Een bank gaat de strijd aan met oplichters. Met het nieuwe initiatief 'Check het Gesprek' wil ING klanten helpen voorkomen dat ze opgelicht worden.
Regelmatig worden mensen het slachtoffer van valse bankmedewerkers die hen opbellen, hen vertellen dat er iets mis is met hun rekening, en dat er iemand zal langskomen om de bankkaarten en pincodes op te halen.
ING wil dat klanten er zeker van kunnen zijn dat ze een echte bankmedewerker aan de lijn hebben, en geen oplichter. "Als je de nieuwste versie van de app hebt geïnstalleerd, kun je dit direct in de app controleren met 'Check het Gesprek'", klinkt het.
"Als je op je mobiel wordt gebeld, klik je op het icoon van de luidspreker. Daarna open je de app. Word je op je vaste lijn gebeld? Of krijgt bijvoorbeeld je partner of een van je ouders het telefoontje? Ga dan op je mobiele telefoon of tablet naar jouw app."
"Onderaan het startscherm van de app zie je de knop 'Belt ING? Check het Gesprek'. Daar druk je op. In het volgende scherm vul je je eigen telefoonnummer in, of het telefoonnummer van degene voor wie je de Check wilt uitvoeren. Vul dus het nummer in waarop er gebeld wordt. Wij controleren direct of er iemand vanuit ING naar dit nummer belt."
"Als er echt een medewerker van ING aan de lijn is, staat in het scherm wie dat is of vanuit welke afdeling er wordt gebeld."
"Hang dan meteen op"
"Als het een oplichter is die belt, staat in het scherm dat je niét met iemand van ING belt. Ga via de groene balk bovenaan terug naar het gesprek en hang meteen op, zonder nog met de beller te praten."
"Bel de ING Alarmlijn via de knop in het scherm van je app (of via 020 22 888 00) en vertel wat er is gebeurd."