Opgepast met Booking.com! Massaal veel mensen opgelicht
Heb jij deze zomer een hotel geboekt via Booking.com? Dan moet je opletten voor oplichting! Er zijn namelijk al erg veel mensen het slachtoffer geworden.
De afgelopen weken hebben meer dan 100 mensen bij Testaankoop gemeld dat ze het slachtoffer zijn geworden van phishing bij Booking.com. "Een bijzonder groot probleem waar heel veel mensen in trappen", noemt de consumentenorganisatie het.
Heel geloofwaardig
Hoe de oplichters juist te werk gaan? Het gebeurt pas nadat de boeking gebeurd is. Een paar weken voor hun reis krijgen vakantiegangers plots een bericht waarin staat dat hun betaling niet geaccepteerd is. Ze worden vervolgens naar een andere pagina geleid, waar ze hun betaling nogmaals moeten bevestigen. Het gevolg? Ze zijn plots veel geld kwijt.
Het lijkt misschien doorzichtig, maar dat is het allesbehalve. Doordat de oplichters erin geslaagd zijn om het account van het hotel in kwestie te hacken op Booking.com, hebben ze toegang tot al je data: de aankomst- en vertrekdatum, je telefoon en het reserveringsnummer. Daardoor lijken hun berichtjes erg geloofwaardig.
"Het verontrustende is dat de berichten ook gestuurd worden via het bookingplatform zelf, de oplichters slagen erin om het account van het hotel te hacken op booking", aldus Testaankoop.
Wat is de oplossing?
Als je ontdekt dat je hotel gehackt is, laat het dan meteen weten aan Booking.com. Breng ook meteen je bank op de hoogte. Toch is de kans dat je je geld nog terugziet erg klein.
Booking.com ontwijkt immers de verantwoordelijkheid, omdat het de hotels zelf zijn die gehackt werden. Testaankoop hoopt echter om, aan de hand van de verzameling getuigenissen, druk uit te kunnen oefenen op de website.