Zo krijgen oplichters toegang tot je rekeningen: "Dit moet argwaan wekken", zegt politie

De Federale Politie waarschuwt voor een vorm van oplichting via sociale media. De fraudeurs gebruiken zowel de namen van bekende merken als van valse autodealers om je gegevens en geld te kunnen bemachtigen.
Dit doen ze via nepadvertenties op sociale media. Je kan zogezegd deelnemen aan een wedstrijd waarmee je een wagen kan winnen. De Federale Politie geeft enkele voorbeelden.
"'We geven een van jullie deze prachtige, omgebouwde minibus uit 2022 om de komst van de nieuwe modellen in onze concessie te vieren. Het volstaat om '@' in te geven in de opmerkingen en dan 'Uitlichten' te kiezen. Als het symbool blauw wordt, is je deelname gevalideerd', kondigt een publicatie van 'RoadCampers' aan, die door duizenden internetgebruikers op Facebook is gedeeld."
Dacia
"Een andere komt van een pagina met de naam 'Dacia’ – Dealer' en vermeldt het volgende: 'Om de opening van #Dacia te vieren, geven we willekeurig 4 nieuwe auto's weg. Het volstaat om @ te typen, op 'uitlichten' te klikken en als het blauw wordt, doe je mee aan de wedstrijd'."
Lees ook: Laat je niet vangen: "Ze zijn uit op je geld en proberen deze truc bij iedereen"
Zo krijgen de oplichters toegang tot je rekeningen
"In beide gevallen gaat het natuurlijk om oplichting!", benadrukt de politie. "Als je erop reageert, nemen de oplichters contact met je op om je zogenaamde overwinning aan te kondigen. Ze zullen je vervolgens vragen om bepaalde banktransacties uit te voeren om je winst te valideren."
"Hierdoor krijgen ze toegang tot je rekeningen en kunnen ze geld overmaken. Als je de valstrik ontdekt alvorens ze hun oplichtingspraktijk hebben kunnen voltooien, zullen ze ondanks alles je persoonlijke gegevens weten te bemachtigen."
Lees ook: Federale Politie waarschuwt voor fraude die je veel geld kan kosten en geeft advies
Oplichters gaan stapje verder
De oplichters merken echter dat oplichtingspraktijken steeds vaker aan het licht worden gebracht, en dus gaan ze nog een stapje verder, door mensen te bedanken voor hun waakzaamheid, alsof ze het echte bedrijf zijn.
"Ze lanceren nieuwe wedstrijden en doen ze alsof ze het ‘echte’ merk zijn. 'Bedankt voor uw waakzaamheid. Om u te bedanken, hebben we beslist om uw kansen om te winnen te verhogen', kondigen ze aan."

Hoe kan je je beschermen? Hier moet je op letten:
Wat kan je doen om te vermijden dat jij of iemand die je kent in deze val trapt? "Ons gebruikelijk advies blijft hetzelfde: houd in het achterhoofd dat alles wat te mooi is om waar te zijn meestal oplichterij is!", zegt de politie.
"Informeer je over de aanmaak van de pagina en de identiteit van het merk alvorens dergelijke publicaties te delen, erop te klikken of erop te reageren. Een pagina met erg weinig abonnees (nauwelijks 250 voor Dacia) of die onlangs is aangemaakt (31 juli voor RoadCampers) moet argwaan wekken."