Retailexpert over coronatoeslag: "Ik weet niet of ik dan nog een blije klant ben"

door: MRO
Er duiken steeds meer berichten op over handelaars die een coronatoeslag aanrekenen aan hun klanten. Retailexpert Gino Van Ossel raadt handelaars aan hier toch heel voorzichtig mee om te springen.

“Tot nu toe worden coronatoeslagen het meest gesignaleerd bij kappers. Hier moet je als bedrijf heel voorzichtig mee omspringen want je krijgt hier veel onvrede door.”

“Ik geef een voorbeeld: een klant wil heel graag naar de kapper want hij heeft lang moeten wachten en hij is blij dat hij een afspraak heeft kunnen maken bij een kapper waar je al lang klant bent."

"Op het moment dat je moet afrekenen blijkt dat het plots duurder is omwille van een coronatoeslag. Dan weet ik niet of ik nog een blije klant ben. Ik zou daar zeer voorzichtig mee zijn.”

Extra kosten dekken

“Er is schaarste, het is druk en iedereen wil naar de kapper. Op dat moment speelt vraag en aanbod en kan je het wat duurder maken. Een tweede element dat speelt is de kosten die je maakt. Een handgel kost veel geld en je moet dat ter beschikking van de klant stellen."

"Een coronatoeslag toevoegen om de extra kosten te dekken, zou op meer begrip kunnen rekenen dan zomaar in het wilde weg een bedrag bij te tellen.”

“Indien de capaciteit van een kapperszaak daalt, men kan minder klanten per uur doen omdat men moet ontsmetten enzovoort, moet men proberen dat goed duidelijk te maken aan de klant.”