"Niet thuis als pakje geleverd wordt? Boete!"

Deurbel
Afbeelding bron: Pexels (Archieffoto)

Dagelijks worden er grote aantallen pakketjes geleverd nadat mensen een bestelling plaatsten. Maar dagelijks kan ook een groot aantal pakjes niet geleverd worden, omdat er niemand thuis is.

Pakketbezorgers verliezen heel wat tijd door aan te bellen, te wachten en uiteindelijk te moeten vaststellen dat er niemand thuis is om het pakje in ontvangst te nemen.

Bovendien kost het de pakketbezorger nog eens tijd indien hij het pakketje op een later ogenblik nog eens moet aanbieden. Ook de werkdruk neemt zo toe, en de extra kilometers zijn belastend voor het milieu.

Pieter Van den Broecke van Manhattan Associates, een bedrijf dat oplossingen op maat biedt voor een gestroomlijnde toeleveringsketen voor retail, groothandel, consumentengoederen en meer, vindt dat er een maatregel moet komen.

Hij stelt voor dat mensen die niet thuis zijn wanneer hun pakje geleverd wordt een boete krijgen. "Zo’n maatregel dwingt consumenten om bewuster na te denken over waar en wanneer zij hun pakket willen ontvangen. De druk op de pakketbezorging blijft immers toenemen", vertelde Van den Broecke aan Transport & Logistiek.

"Een boete voor gemiste bezorgingen moedigt consumenten aan om een geschikte bezorgdag en een geschikt tijdstip te kiezen. Of om een pakketpunt of de winkel als afleveradres te gebruiken."

Tijdstip van bezorging aanpassen

Van den Broecke vindt wel dat webwinkels en bezorgers klanten meer mogelijkheden moeten geven bij het kiezen van het tijdstip van bezorging, en dat ze dit ook moeten kunnen aanpassen na hun bestelling, via een app bijvoorbeeld.

Volg Redactie24 nu ook via WhatsApp