"Asociaal pestbeleid": Vlammende kritiek op plannen om diesel- en benzinewagens volledig te bannen

door: STS
Lage-emissiezone
Afbeelding bron: Photonews

PVDA, Vlaams Belang en Touring verzetten zich tegen de plannen van de Vlaamse regering om vanaf 2031 dieselwagens te bannen in de lage-emissiezones van Antwerpen en Gent, en vanaf 2035 benzinewagens.

"En dat geldt ook wanneer die benzinewagen een hybride of stekkerhybride is. Het betekent dat iedereen die recent een nieuwe auto met verbrandingsmotor heeft gekocht of die in de komende jaren nog zal kopen, geen normale gebruiksduur zal hebben van zijn investering", klinkt het bij Touring.

"Een auto die in België naar een erkend recyclagecentrum gaat, is gemiddeld meer dan 17 jaar oud. Zowel economisch als ecologisch is het inkorten van de nuttige gebruiksduur van een auto nonsens. Zeker wanneer het geboden alternatief voor velen financieel niet haalbaar is. Wie leert deze regering rekenen op een moment dat de burger dat meer dan ooit moet doen?"

"Pestbeleid"

"Een nieuw rondje pestbeleid voor mensen die hun auto nodig hebben om te gaan werken", vindt Vlaams Parlementslid Jos D'Haese (PVDA).

"Denken zij nu echt dat mensen op dit moment de middelen hebben om zich zo'n dure elektrische wagen aan te schaffen? Wij vragen dat de regering eindelijk investeert in alternatieven voor de wagen, in plaats van chauffeurs nog maar eens op kosten te jagen."

"Asociaal en onhaalbaar"

"Dit is niet alleen een zeer asociaal plan, maar het is zelfs totaal onhaalbaar", zegt Vlaams Parlementslid Bart Claes (VB).

"De Vlaamse regering wil iedereen met een dure elektrische wagen laten rijden, terwijl dit voor velen onbetaalbaar is. Daarnaast is onze energievoorziening en infrastructuur hier totaal niet op voorzien."