"Heel duidelijk signaal dat banken geen respect hebben voor gewone spaarder"

door: STS
Spaarvarken - geld
Afbeelding bron: Shutterstock/Tiko Aramyan

Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (cd&v) is misnoegd over het nieuws inzake Belfius. Die bank blijkt klanten in categorieën op te delen en rijke klanten voor te trekken. Die moeten minder lang wachten wanneer ze naar de bank bellen.

"Belfius zegt in een schriftelijke reactie dat enkel voorrang wordt gegeven aan klanten met een groot vermogen, de 'gouden klanten'. En aan zij die betalen voor een prioritaire klantenservice. Omdat dit wordt tegensproken door de werknemers, gaan ze het systeem bekijken. Ook ING en KBC hebben een soortgelijk systeem", meldt VTM.

"Ik denk dat de boodschap die heel duidelijk naar boven is gekomen, ook met de staatsbon, is dat de gewone spaarder respect vraagt", reageerde Vincent Van Peteghem op de commerciële zender.

"Dat ze respect vragen van de bank en dat ze hetzelfde respect willen krijgen als de rijke klanten en de aandeelhouders."

Op de vraag of de gewone klant nu te weinig respect krijgt, antwoordde de minister: "Dat is in ieder geval toch het signaal dat bij mij heel duidelijk naar boven is gekomen, als je ziet welk succes de staatsbon heeft gehad."

"Ik verwacht toch wel van de banken dat dat respect er is voor de gewone spaarder."