Minister Weyts eist 100.000 euro dwangsom per dag van regering De Croo

Minister Ben Weyts
De rechtbank van eerste aanleg heeft de federale regering in februari al opgelegd om nieuwe vliegroutes uit te werken, maar tot nu toe maakt federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet Georges Gilkinet is een politicus actief bij de partij Ecolo en huidige minister van Mobiliteit.
Georges Gilkinet
“Het kan niet dat de federale regering ingrepen doet die van Brussel een soort no-fly-zone moeten maken, terwijl de geluidsoverlast voor Vlaanderen is”, zegt Weyts. “Als de federale regering niet vatbaar is voor redelijkheid en argumenten, dan moeten zware dwangsommen maar de doorbraak forceren.”
Op basis van radarplots en geluidsmetingen heeft minister van Vlaamse Rand Ben Weyts
Geluidsoverlast
Weyts kreeg geen gehoor nadat hij de kwestie aankaartte op het Overlegcomité en trok vervolgens naar de rechter. In februari gaf de rechtbank van eerste aanleg Vlaanderen over de hele lijn gelijk. De federale regering kreeg 6 maanden de tijd om nieuwe vliegroutes uit te werken, maar maakte daartoe nog geen aanstalten.
Weyts vordert in de procedure voor het Hof van Beroep nu dwangsommen van € 100.000 per dag zolang de federale regering de vliegroutes niet herstelt en dus niet zorgt voor een billijke spreiding van de geluidsoverlast.
Het is zeker niet ondenkbeeldig dat de rechter ingaat op die vraag, want de federale regering moet nu al € 50.000 per week dwangsommen betalen aan enkele Noordrandgemeenten ten gevolge van een ander vonnis: die teller staat ondertussen al op € 4,4 miljoen. Als daar dwangsommen van € 100.000 per dag bijkomen, dan kan de federale overheid niet anders dan eindelijk werk maken van een billijke spreiding van de vliegroutes.
Weyts wil bovendien de opbrengsten van de dwangsommen gebruiken om geluidswerende investeringen te doen in de getroffen gemeenten van de Vlaamse Rand.