"Verkeerscampagne kost 250.000 euro: boegbeeld Bockie De Rapper krijgt opvallend hoge vergoeding"

Bockie de rapper
Afbeelding bron: Photonews

De verkeerscampagne 'Focus op de weg, niet op je gsm' van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) is niet onopgemerkt gebleven. Niet alleen de boodschap trok aandacht, ook het prijskaartjet trekt de aandacht. De campagne kostte in totaal bijna 250.000 euro, waarvan 25.000 euro rechtstreeks naar boegbeeld Bockie De Rapper ging. Vlaams Belang plaatst vraagtekens bij de efficiëntie van zulke uitgaven.

25.000 euro voor een campagnegezicht

Uit het antwoord van minister Annick De Ridder (N-VA) op een parlementaire vraag van Vlaams Belang blijkt dat Bockie De Rapper een vergoeding van 25.000 euro ontving om het gezicht te worden van de campagne. Het ging om sensibilisering rond gsm-gebruik achter het stuur, een van de grootste oorzaken van verkeersongevallen in Vlaanderen.

Volgens Vlaams Belang voelt dit bedrag wrang. Parlementslid Bart Claes wijst erop dat veel Vlamingen een half jaar moeten werken om zo’n bedrag te verdienen. “Het is moeilijk uit te leggen dat belastinggeld in tijden van besparingen op deze manier wordt besteed.”

Is de kostprijs te verantwoorden?

De Vlaamse regering benadrukt dat het geld via de VSV werd ingezet voor een brede communicatiestrategie. Daarin zaten de inzet van een extern communicatiebureau, de productie van materiaal en een uitgebreide verspreiding via sociale media en andere kanalen.

Toch blijft Vlaams Belang kritisch. Volgens de partij is het onduidelijk of zulke campagnes echt een meetbaar effect hebben. De hele campagne kostte zo'n 250.000 euro. Claes: “Met 250.000 euro kan je ook structurele ingrepen realiseren, zoals veilige fietsoversteekplaatsen of betere signalisatie. Dat redt op lange termijn gegarandeerd levens.” (Lees verder onder de foto)

focus op de weg
Afbeelding bron: Photonews

“Minder franjes, meer resultaat”

Het oppositiepartij pleit voor een duidelijke verschuiving van middelen. Campagnes mogen er zijn, maar Vlaams Belang vindt dat het grootste deel van het budget naar tastbare maatregelen moet gaan. “Elke euro moet bijdragen aan minder slachtoffers”, klinkt het. “Minder franjes, meer resultaat. Zet middelen in op infrastructuur, niet op dure communicatie.”

Daarnaast vraagt de partij om onafhankelijke impactrapporten, zodat duidelijk wordt of campagnes effectief hun doel bereiken. Alleen dan kan volgens hen verantwoord worden dat er zulke bedragen worden uitgegeven.

Dure campagne met onzeker resultaat

De verkeerscampagne die bestuurders bewust moest maken van het gevaar van gsm-gebruik achter het stuur, leidt nu zelf tot een fel politiek debat. Vooral de vergoeding van 25.000 euro voor Bockie De Rapper staat symbool voor de kritiek. Waar sommigen spreken van een noodzakelijke investering in verkeersveiligheid, ziet Vlaams Belang vooral een dure campagne waarvan het resultaat onzeker blijft.